Wielcy falsyfikatorzy przeszłości
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

Andrzej Reiche
sztuka antyczna
fałszerstwa
Pazyteles
Stefanos
Spinario
Jean de Berry
Krzyż z Bourges
Tommaso della Porta
Giovanni Battista della Porta
Donatello
Attys Altieri
Michał Anioł Buonarotti
Śpiący Kupidyn
kardynał Raffaele Sansoni Riario
Anton Raphael Mengs
Johann Joachim Wickelmann
Andrea del Verrocchio
Giorgio Vasari
Valerio Cioli
Ippolito Buzzi
Orfeo Boselli
Gian Lorenzo Bernini
Bartolomeo Cavaceppi
Apollo Kitharoidos
Vincenzo Pacetti
Carlo Albacini
Giuseppe Guerra
Tiara Sajtafernesa
Israel Ruchomowski
Giovanni Bastianini
Alceo Dossena

Kategorie

Jak cytować

Wielcy falsyfikatorzy przeszłości. (2023). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 12(48), 9-39. https://doi.org/10.63538/rmnwns.012.01

Abstrakt

Artykuł, stanowiący wprowadzenie do tekstu pt. Klinowe fałszerstwo. Miniaturowy obelisk z inskrypcją asyryjską w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, omawia w skrócie dzieje fał­szowania obiektów sztuki antycznej, od czasów rzymskich po XX wiek, z naciskiem na okres od XVI do XVIII wieku. Autor przedstawia różne rodzaje adaptacji i parafraz dzieł antycznych (imitacja, naśladownictwo, powtórzenie, reprodukcja, podobieństwo, kopia, rekonstrukcja, pastisz, stylizacja, plagiat, falsyfikat). Wskazuje na znaczenie produkcji kopii, falsyfikatów i pastiszów oraz przeróbek konserwatorskich dla rodzącego się nowoczesnego piśmiennictwa historyczno-artystycznego i archeologicznego (Winckelmann i inni) oraz na współsprawczość obu tych dziedzin w wytworzeniu kanonu estetyki i wiedzy naukowej o starożytności.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Antoni Ziemba (Author)