Zespół redakcyjny
  • https://orcid.org/0000-0003-0926-0514ORCID logo

    aziemba@gmail.com

    Pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego od 1984 i Muzeum Narodowego w Warszawie od 1991. Od 2012 redaktor naczelny czasopisma „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series”. Do 2019 kurator Galerii Nowożytnego Malarstwa Europejskiego i Galerii Sztuki Średniowiecznej w Muzeum Narodowym w Warszawie.

    Zainteresowania badawcze:

    • historia teorii i historiografii sztuki od antyku po XVIII wiek;
    • sztuka i kultura Holandii w XVII wieku;
    • sztuka i kultura Niderlandów XV–XVI wieku;
    • sztuka i kultura Niemiec XV–XVIII wieku;
    • ikonografia sztuki późnośredniowiecznej i nowożytnej;
    • historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa;
    • historia technik malarskich i metodyka badań technologicznych nad dawnym malarstwem.

    Książki:

    • Nowe Dzieci Izraela. Stary Testament w kulturze holenderskiej XVII wieku, Warszawa 2000.
    • Deutsche Malerei bis 1600 / Niemieckie malarstwo do 1600, kat. zbiorów, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000 (wraz z Bożeną Steinborn).
    • Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Warszawa 2005.
    • Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. 1, Kultura i sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich 1380–1500, Warszawa 2008.
    • Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430–1500, Warszawa 2011.
    • Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. 3, Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380–1520, Warszawa 2015.
    • Illusion and Realism. The Game with the Spectator in Dutch Art 1580–1660, Frankfurt a.M. 2017.
    • Galeria Sztuki Średniowiecznej. Przewodnik. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2017 (wraz z Justyną Aniołek, Zofią Herman, Małgorzatą Kochanowską), po ang.: Gallery of the Medieval Art. A Guide. The National Museum in Warsaw, Warsaw 2018.
    • The Agency of Art Objects in Northern Europe, 1380–1520, Berlin 2020.
    • Rijksmuseum w Amsterdamie, Warszawa 2023 (wraz z Piotrem Borusowskim, Aleksandrą Janiszewską-Cardone).

    Artykuły (wybór):

    • Rembrandts Landschaft als Sinnbild. Versuch einer ikonologischen Deutung, „Artibus et Historiae” 1987, 15, s. 109–134.
    • „Krajobraz z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie” Rembrandta: próba interpretacji symbolicznej”, „Biuletyn Historii Sztuki” 1988, 50, s. 31–46.
    • „Die Auferweckung des Lazarus” von Carel Fabritius in Warschau, „Niederdeutsche Beiträge zur Kunstgeschichte” 1990, 29, s. 81–110.
    • Nowe badania atrybucyjne nad krajobrazami Rembrandta i jego uczniów, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego” 1994, s. 27–74.
    • Johann Carl Loths Gemälde in Warschau, „Bulletin du Musée National de Varsovie” 1995, 36, s. 7–32.
    • Artystyczna droga Caravaggia. Nowatorstwo i dialog z tradycją oraz Różne oblicza caravaggionizmu [w:] Caravaggio „Złożenie do Grobu”: arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu. Wybrane obrazy z Pinakoteki Watykańskiej i zbiorów polskich, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996, s. 32–65 oraz 66–73.
    • Stanisława Augusta holenderski „pochop”. Obrazy holenderskich mistrzów XVII wieku w kolekcji królewskiej [w:] De gustibus. Studia ofiarowane przez przyjaciół Tadeuszowi Stefanowi Jaroszewskiemu z okazji 65. rocznicy urodzin, Warszawa 1996, s. 41–52.
    • „Bildnis eines jungen Mannes mit Hut” aus der Rembrandt-Werkstatt. Bericht über die Untersuchungen zum Gemälde, Probleme mit der Identifizierung des Porträtierten und mit der Zuschreibung des Werkes, „Bulletin du Musée National de Varsovie” 1997, R. 37, nr 1–4, s. 52–65.
    • Obrazy Rembrandta w Polsce [w:] Sztuka cenniejsza niż złoto. Obrazy, rysunki i ryciny dawnych mistrzów europejskich ze zbiorów polskich, red. Anna Kozak, Antoni Ziemba, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1999, s. 62–69.
    • Batalia o Wenecję. Historiografia malarstwa weneckiego XV–XVIII wieku [w:] Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1999, s. 34–39.
    • Internationalism and a Pluralism of Taste [w:] Leonardo da Vinci and the Splendor of Poland. A History of Collecting and Patronage, red. Laurie Winters, kat. wyst., Milwaukee Art Museum et al. (2002–2003), Milwaukee, Wisconsin, 2002, s. 44–58.
    • North and South: Confrontations and Bilateral Inspirations in the Culture of the Medieval and Early Modern Italy, the Netherlands and Germany [w:] Transalpinum. From Giorgione and Dürer to Titian and Rubens. European Paintings from the Kunsthistorisches Museum Vienna, the National Museum Warsaw and the National Museum Gdansk, kat. wyst., Warsaw 2004, s. 25–50 (po pol.: Północ – Południe. Konfrontacje i wzajemne inspiracje w kulturze Italii, Niderlandów i Niemiec w średniowieczu i epoce nowożytnej. Szkic problematyki [w:] Transalpinum. Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa. Dzieła malarstwa europejskiego ze zbiorów Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Gdańsku, kat. wyst., Warszawa 2004, s. 24–49).
    • The Low Countries and Poland: a history of artistic connections, „CODART Courant”, 8 czerwca 2004, s. 13–16.
    • Der Körper in der Kunst der Neuzeit [w:] Andere Körper: Triumph und Trauer des Leibes, kat. wyst., Kunsthalle Baden-Baden, Baden-Baden 2005, s. 83–87.
    • Praktyka warsztatowa Rubensa oraz Malarstwo gabinetowe [w:] Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608–1678, red. i oprac. Antoni Ziemba, Hanna Benesz, Warszawa 2007, s. 10–22 oraz 201–209.
    • Nowa wizja osobowości i twórczości Rembrandta, „Rocznik Historii Sztuki” 2008, 33, s. 29–44.
    • Silesia [w:] From Van Eyck to Dürer: Flemish Painters and Central Europe 1430–1530, red. Till-Holger Borchert, kat. wyst., Groeningemuseum, Brugge 2010, s. 475–481.
    • Jan Białostocki, „Rocznik Historii Sztuki” 2011, 36, s. 157–171.
    • Dawna sztuka w służbie władzy – mechanizmy sprawowania władzy poprzez sztukę w społecznościach hierarchicznych oraz Prawo do twarzy – przywilej imiennego wizerunku. Społeczne i antropologiczne funkcje portretu [w:] Wywyższeni. Od faraona do Lady Gaga, publikacja towarzysząca wystawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2012, s. 53–83 oraz s. 143–157.
    • Modus rusticus portretu holenderskiego jako model tożsamościowy obywateli Republiki Niderlandów: obraz Govaerta Flincka w Muzeum Narodowym w Warszawie / Modus Rusticus a s a Model of Dutch Social Identity in Seventeenth-Century Dutch Portrait Painting: a New Painting by Govaert Flinck in the National Museum in Warsaw, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie / Journal of the National Museum Warsaw” 2012, 1(37), s. 189–226.
    • Czas i miejsce opowieści w obrazie. „Tryptyk Jerozolimski” z Gdańska – problemy narracji i ikonografii / Time and Place in a Story Told by a Painting. The Jerusalem Triptych from Gdańsk: Issuses of Narration and Iconography, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie / Journal of the National Museum in Warsaw” 2013, 2(38), s. 263–304.
    • Późnośredniowieczne oblicza Chrystusa [w:] Obraz między kultem a lękiem, red. Maria Poprzęcka, Gdańsk 2015, s. 36–59.
    • Sąd Ostateczny Hansa Memlinga – zagadki badawcze / The Last Judgment by Hans Memling: Research Mysteries [w:] Andrzej Nowakowski, Sąd: Sąd Ostateczny Hansa Memlinga / „The Last Judgment” by Hans Memling, Gdańsk 2016, s. 71–99.
    • „Rękodzielność” w teorii sztuki epoki nowożytnej. Szkic [w:] Wśród ludzi, rzeczy i znaków. Krzysztofowi Pomianowi w darze, red. Andrzej Kołakowski, Andrzej Mencwel i in., Warszawa 2016, s. 501–520.
    • Jan Białostocki, 1921–1988 [w:] Portrety Uczonych. Profesorowie UW po 1945A–K, (Monumenta Universitatis Varsoviensis), Warszawa 2016, s. 94–109.
    • Rijksmuseum w Amsterdamie: historyzm a (anty)multimedialność / The Rijksmuseum in Amsterdam: historicism and (anti-)multimediality, „Muzealnictwo” 2016, 57, s. 249–276.
    • To, czego nie widzimy. Protestanckie kontrowersje wyznaniowe w malarstwie i rzeźbie gdańskiej 1590–1620 [w:] Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra, t. 1 (Eseje), red. nauk. Edmund Kizik, Sławomir Kościelak, Gdańsk 2017, s. 158–179.
    • Niderlandzka sztuka osobistej pobożności: sprawczość przedmiotów wielozmysłowej dewocji / The Art of Private Devotion in the Netherlands: The causativness of objects of multisensory devotio [w:] Zamieszkać z Chrystusem i Marią. Sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w latach 1450–1530 / To Live with Christ and Mary: Art and Private Devotion in the Netherlands 1450—1530, red. Marcin Kaleciński, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2017, s. 41–57.
    • Sąd Ostateczny Hansa Memlinga z kościoła Mariackiego w Gdańsku [w:] Kościół Mariacki w Gdańsku. Malarstwo i rzeźba, red. Jacek Friedrich, Gdańsk 2018, s. 87–109.
    • Mistrzowie dawni i nowi – szkic do dziejów dziewiętnastowiecznego pojęcia, „Porta Aurea” 2020, 18, s. 35–56.
    • ‘Write here whatever you want’: Empty banderols in northern European art of the 15th-16th century, „Artibus et Historiae” 2021, 83, s. 153–185.
    • Aequilibrium, Wizerunek własny XVII-wiecznych Holendrów / Aequilibrium: The Self-Image of the 17th-Century Dutch[ w:] Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji ERGO Hestii / Different Perspectives. Dutch and Flemish Painting from the ERGO Hestia Collection, Warszawa 2021, s. 10–33.
    • Kraj i ludzie. Wizerunek Holendrów i ich kraju w sztuce XVII w., Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Warszawa 2021.
    • Paiderastía i homoerotyka na greckich naczyniach ze zbiorów polskich. Wprowadzenie do artykułu Włodzimierza Lengauera / Paiderastía and Homoeroticism on Greek Vases from Polish Collections. Introduction to the Paper by Włodzimierz Lengauer, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 2021, 10(46), s. 149–177.
    • Wskrzeszenie Łazarza Carela Fabritiusa – rewizja / Carel Fabritius’s The Raising of Lazarus Revisited, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 2022, 11(47), s. 254–275.
    • Rijksmuseum wczoraj i dziś oraz Złoty wiek XVII [w:] Piotr Borusowski, Aleksandra Janiszewska-Cardone, Antoni Ziemba, Rijksmuseum w Amsterdamie, Warszawa 2023, s. 7–10 oraz s. 114–123.
    • Agnieszka Rosales Rodríguez, Antoni Ziemba, Arkadia [w:] Arkadia, red. Antoni Ziemba, Agnieszka Rosales Rodríguez, kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2023, s. 10–23.
    • Arkadie Północy [w:] Arkadia, red. Antoni Ziemba, Agnieszka Rosales Rodriguez, kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2023, s. 92–109.
    • Wielcy falsyfikatorzy przeszłości / Great Forgers of the Past, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 2023, 12(48), s. 9–39.
    • Krzysztof Pomian, Antoni Ziemba, Sztuka a historia w ekspozycjach muzeów artystycznych / Museum Art Exhibitions. Between Aesthetics and History, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 2023, 12(48), s. 144–192.
    • Poza światem – wizje zaświatów do czasów Dantego (na marginesie odwołanej wystawy), „Rocznik Historii Sztuki” 2023, 48, s. 151–202.
    • ‘Tryptyk Męczeństwa św. Kryspina i Kryspiniana’ Aerta van den Bossche – dzieło niezwykłe [w:] „Pasaż Wiedzy. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie”, 2024, https://www.wilanow-palac.pl/tryptyk_meczenstwa_sw_kryspina_i_kryspiniana_aerta_van_den_bossche_dzielo_niezwykle.html

    Wystawy stałe i czasowe

    • Galeria Malarstwa Europejskiego i Staropolskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2011 (wraz z zespołem).
    • Galeria Sztuki Średniowiecznej, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2013 (wraz z Zofią Herman).
    • Galeria Sztuki Dawnej: Rzemiosło Artystyczne, Malarstwo i Rzeźba XV–XVIII wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2016 (wraz z Grażyną Bastek i Ryszardem Bobrowem).
    • Caravaggio „Złożenie do Grobu”: arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu. Wybrane obrazy z Pinakoteki Watykańskiej i zbiorów polskich, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1996 (wraz z Joanną Kilian-Michieletti i zespołem).
    • Sztuka cenniejsza niż złoto. Obrazy, rysunki i ryciny dawnych mistrzów europejskich ze zbiorów polskich, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1999 (wraz z zespołem).
    • Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, Muzeum Narodowe w Warszawie – Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1999–2000 (wraz z Grażyną Bastek, Grzegorzem Janczarskim i zespołem).
    • Thesauri Poloniae. Schatzkammer Polen. Zur Geschichte der polnischen Sammlungen, Kunsthistorisches Museum, Wien, 2002–2003 (wraz z zespołem).
    • Transalpinum. Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa. Dzieła malarstwa europejskiego ze zbiorów Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004 (wraz z zespołem).
    • Złoty wiek malarstwa flamandzkiego: Rubens, van Dyck, Jordaens… 1608–1678, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2007 (wraz z Hanną Benesz, Maciejem Monkiewiczem i zespołem).
    • From Van Eyck to Dürer: Flemish Painters and Central Europe 1430–1530, Groeningemuseum, Brugia, 2010 (wraz z Tillem-Holgerem Borchertem i zespołem).
    • Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2012 (wraz z Krzysztofem Pomianem i Grażyną Bastek).
    • Arkadia, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2024 (wraz z Agnieszką Rosales Rodríguez).
  • https://orcid.org/0009-0003-7193-8362ORCID logo

    abaginska@mnw.art.pl

    Od 2013 pracuje w Zbiorach Sztuki Polskiej do 1914 roku Muzeum Narodowego w Warszawie. Od 2022 redaktorka naczelna czasopisma „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series”.

    Zainteresowania badawcze:

    • malarstwo polskie i europejskie XIX i początku XX wieku;
    • społeczna historia sztuki;
    • emancypacja kobiet w sztuce w XIX wieku;
    • pracownia artysty jako przestrzeń kultury nowoczesnej.

    Książki i tomy pod redakcją:

    • U Olgi Boznańskiej. Oblicza pracowni artystki, Toruń 2013.
    • Pracownia artysty w polskiej sztuce i kulturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku, Warszawa 2015.
    • The Space of Creation in Art and History, red. Agnieszka Bagińska, Warszawa 2015.
    • Anna Bilińska 1854–1893, red. Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2021, Warszawa 2021.
    • Malarstwo Północy 1880–1910, red. Agnieszka Bagińska, Wojciech Głowacki, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2022–2023, Warszawa 2022.
    • Sztuka, nauka wyobraźnia. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Pieńkosowi z okazji 60. urodzin, red. Agnieszka Bagińska et al., Warszawa 2022.

    Artykuły (wybór):

    • Nieszczęsny (auto)portret Anny Bilińskiej-Bohdanowicz, „Biuletyn Historii Sztuki” 2012, 2, s. 67–76.
    • „Via Gaeta numero primo!” – pracownia Henryka Siemiradzkiego w Rzymie, „Sztuka Europy Wschodniej” 2016, t. 4, s. 225–134.
    • „Muzeum zupełne, a dla malarza wprost nieocenione”. Monachijska pracownia Józefa Brandta i jego kolekcja rekwizytów historycznych [w:] Józef Brandt 1841–1915, t. 1, red. Ewa Micke-Broniarek, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, s. 106–118.
    • Od studium z natury do szkicu z pamięci. Rysunki i akwarele Józefa Brandta [w:] Józef Brandt 1841–1915, t. 1, red. Ewa Micke-Broniarek, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, s. 44–59.
    • Malarka Salonu. Strategie wystawowe i artystyczne Anny Bilińskiej [w:] Anna Bilińska 1854–1893, red. Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2021, s. 28–40.
    • Zwischen Paris und St. Petersburg. Polnischer Künstler und die europäische Kunst um 1900 [w:] Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900, red. Roger Diederen, Albert Godetzky, Nerina Santorius, kat. wyst., Kunsthalle München, München 2022, s. 49–57.
    • Pflicht und Freiheit. Die Rolle von Kunst und Künstler in Polen in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts [w:] Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900, red. Roger Diederen, Albert Godetzky, Nerina Santorius, kat. wyst., Kunsthalle München, Monachium 2022, s. 21–29.
    • Anny Bilińskiej Portret George’a Greya Barnarda w pracowni czyli walka dwóch natur/ Anna Bilińska’s Portrait of the Sculptor George Grey Barnard in His Atelier or the Struggle of Two Natures, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Seria Nowa/ Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 2021, 10(46), s. 57–85.
    • Syreny Północy, odaliski i egipskie chłopki. Tożsamość i recepcja malarstwa Elisabeth Jerichau-Baumann [w:] Sztuka, nauka wyobraźnia. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Pieńkosowi z okazji 60. urodzin, red. Agnieszka Bagińska et al., Warszawa 2022, s. 276–289.
    • Polska malarka w Londynie. Obrazy Anny Bilińskiej w Royal Academy i Grosvenor Gallery [w:] Około 1900 – inne spojrzenia. Marginalia polskiej sztuki i kultury, red. Andrzej Pieńkos, Warszawa 2024, s. 39–60.
    • Barbarzyńca w ogrodzie. Józef Chełmoński i malarstwo europejskie [w:] Józef Chełmoński 1849–1914, t. 1, red. Ewa Micke-Broniarek, Wojciech Głowacki, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2024, s. 103–116.
    • Magdalena Andrzejkowicz – woman as a history painter [w:] Crossing Borders – Travelling Women Artists in the 1800s’, red. Anne-Maria Pennonen, Hanne Selkokari, kat. wyst., Ateneum Art Museum: Finnish National Gallery [w druku].

    Wystawy:

    • Józef Brandt (1841–1915), Muzeum Narodowe w Warszawie, 2018 (wraz z Ewą Micke-Broniarek).
    • Anna Bilińska (1854–1893), Muzeum Narodowe w Warszawie, 2021 (wraz z Renatą Higersberger).
    • Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900, Kunsthalle München, 2022 (wraz z Albertem Godetzkym, Urszulą Kozakowską-Zauchą, Neriną Santorius i Agnieszką Skalską).
    • Malarstwo Północy 1880–1910, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2022/2023 (wraz z Wojciechem Głowackim).
  • https://orcid.org/0009-0007-4424-2764ORCID logo

    akielczewska@mnw.art.pl

    Lingwistka, teatrolożka, absolwentka Podyplomowego Studium Muzealniczego przy Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Z Muzeum Narodowym w Warszawie związana od 2006, gdzie pracuje w Dziale Wydawnictw. Od 2012 redaktorka prowadząca czasopisma „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series”, od 2024 pełni również obowiązki sekretarza redakcji.

    Książki i tomy pod redakcją:

    • Józef Chełmoński 1849–1914, t. 1–2, kat. wyst., Muzuem Narodowe w Warszawie, Warszawa 2024 (wersja angielska).
    • Katy Bentall, Zielone zapiski, Staromiejski Dom Kultury [w przygotowaniu].
    • Dobromiła Dobro, Kosy, Warszawa 2024.
    • Julia Tkacz, Piosenka, Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2024.
    • Iryna Zahladko, Trójkącie, Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2024 (nominacja w II etapie Konkursu im. Wisławy Szymborskiej).
    • Opal Ćwikła, Ufoporno, Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2023 (nagroda Silesius za debiut roku 2023).
    • Arkadia. Przewodnik po wystawie / Arcadia. Exhibition Guidebook, kat. wyst., Muzuem Narodowe w Warszawie, Warszawa 2023.
    • Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku / Corsets Off. Camille Claudel and Polish Women Sculptors of the 19th Century, kat. wyst., Muzuem Narodowe w Warszawie, Warszawa 2023.
    • Ewa Ziembińska, Sara Lipska. Artystka wszechstronna, Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Narodowego za Granicą POLONIKA w koedycji z Muzuem Narodowym w Warszawie, Warszawa 2023.
    • WITKACY. Sejsmograf epoki przyspieszenia / Seismograph of the Acceleration Age, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2022.
    • Multiphotographs – amerykańska zabawa / an American Amusement / un divertissement américain / amerikaans amusement, kat. wyst., BWA, Katowice 2022.
    • Xawery Dunikowski. Malarstwo / Painting, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2021.
    • Poland. The Power of Images, The National Museum in Warsaw, Warsaw 2020.
    • Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation, red. Iwona Danielewicz et al., przeł. Emmanuel Lajus, przekład poprawiła Anna Kiełczewska, kat. wyst., musée Louvre-Lens, Lens 2019.
    • Iwona Danielewicz, French Paintings from the 16th to 20th Century in the Collection of the National Museum in Warsaw. Complete Illustrated Catalogue Raisonné, The National Museum in Warsaw, Warsaw 2019.
    • Wiosna (lato, jesień, zima) ludów, BWA, Tarnów 2019.
    • Maria Barbasiewicz, Beata Fortuna-Antoszkiewicz, Radziejowicki park i jego twórcy 1817–2017, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Radziejowice 2017.
    • W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / In the Workshop of a Netherlandish Master. Dutch and Flemisch Drawings from the Collection of the National Museum in Warsaw, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2017.
    • W Muzeum wszystko wolno, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2017 (książka dokumentująca wystawę – publikacja nagrodzona w konkursie na książkę edytorsko doskonałą).
    • The „Anything Goes” Museum. An Experiment with Children in the Museum, The National Museum in Warsaw, Warsaw 2017.
    • Agnieszka Morawińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2016. Seria Director’s Choice.
    • Agnieszka Morawińska, The National Museum in Warsaw, Warsaw 2016. Director’s Choice Series.
    • Maria Barbasiewicz, Radziejowickie theatrum. Dzieje rezydencji, wydanie drugie – zmienione i uzupełnione, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Radziejowice 2016.
    • Jarosław Józefowicz, Życie we śnie. O sposobach nawiązywania kontaktu i metodach pracy z osobami w śpiączce, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2016.
    • Julie Diamond, Lee Spark Jones, Droga powstaje, gdy idziesz. Psychologia procesu w praktyce, ENETEIA, Warszawa 2014.
    • Tadeusz Matuszczak, Chełmoński poszukiwany, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Radziejowice 2014.
    • Aleksandra Melbechowska-Luty, Chełmoński. Malarz polskich żywiołów, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Radziejowice 2014.
    • Arnold Mindell, Otwarte Forum. Praktyka Głębokiej Demokracji. Jak zapobiegać konfliktom i rozwiązywać je w rodzinie, miejscu pracy i na świecie, Warszawa 2013.
    • Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2012 (również angielskojęzyczna wersja przewodnika po nowo otwartej galerii MNW – pt. Gallery of European Old Masters).
    • Galeria Sztuki XIX Wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2012 (również angielskojęzyczna wersja przewodnika po nowo otwartej galerii MNW – pt. Gallery of 19th Century Art).
    • Gabinet Monet i Medali, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2012 (również angielskojęzyczna wersja przewodnika po nowo otwartej galerii MNW – pt. Department of Coins and Medals).
    • Gallery of Old Polish and European Portraiture, The National Museum in Warsaw, Warsaw 2012.
    • Wizje nowoczesności. Lata 50. i 60. – wzornictwo, estetyka, styl życia, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2012.
    • Marcin Zawicki. Wunderkamera / The Wunderkammer, polsko-angielski katalog wystawy, Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka, Warszawa 2012.
    • Krzysztof Mężyk. Wydobywanie / Bringing Out, kat. wyst., Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka, Warszawa 2012.
    • Sara Lipska. W cieniu mistrza / Sarah Lipska. À l’ombre du maître, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2012.
    • Chcemy być nowocześni. Polski design 1956–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / We Want To Be Modern. Polish Design from the Collection of the National Museum in Warsaw, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2011.
    • Chopin – ikonosfera romantyzmu / Chopin. Iconosphere of Romanticism, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2010.
    • Jan Matejko’s Battle of Grunwald: New Approaches, The National Museum in Warsaw, Warsaw 2010.
    • Chopin i jego malarz. Teofil Kwiatkowski (1809–1891). Malarstwo i rysunek ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie i Biblioteki Polskiej w Paryżu / Chopin et son peintre. Teofil Kwiatkowski (1809–1891). Peintures et dessins dans les collections du Musée national de Varsovie et de la Bibliothèque Polonaise de Paris, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2010.
    • Damy z pieskiem i małpką / Ladies with a Dog and Monkey, Królikarnia, Warszawa 2011.
    • Moje życie. Jacek Malczewski 1854–1929. Katalog rysunków ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2009.
    • Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie / Chinese Art in the Collection of the National Museum in Warsaw, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2009.
    • Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród... / The window gives on to the garden..., Muzeum Narodowe w Warszawie, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2008.
    • Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i 1. połowie XX wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008.

    Artykuły (wybór):

    • Jestem rzemieślniczką słowa. Rozmowa z Marie-Hélène Lafon, autorką Źródeł, „Książki. Magazyn Literacki” 2024, nr 5 (332), s. 32–34.
    • Potwór Witkacy ciągle do odkrycia, „Książki. Magazyn Literacki” 2024, nr 1 (328), s. 28–29.
    • Zaproszenie do Abruzji (Piotr Kępiński, W cieniu San Sasso. Historie z Abruzji), „Kwartalnik Literacki Wyspa” 2023, nr 2 (66), s. 141–142.
    • Wileńska saga podbija świat. Rozmowa z Kristiną Sabaliauskaitè, autorką bestsellerowej serii „Silva Rerum”, „Książki. Magazyn Literacki” 2022, nr 12 (315), s. 25–26.
    • Czy w Muzeum naprawdę wszystko wolno, czyli o procesie przygotowywania przez dzieci wystawy w Muzuem Narodowym w Warszawie (współautorstwo z Bożeną Pysiewicz) [w:] W Muzeum wszystko wolno, MNW, Warszawa 2017.

    Przekłady:

    • Renata Higersberger, L’Académie Julian de Paris : l’œuvre pionnière de Rodolphe Julian [w:] Un Phare pour l’art. L’Académie Julian à Honfleur (1949-1957), musée Eugène Boudin, Honfleur 2023 (na język francuski).
    • Ewa Ziembińska, Antoine, Gmina Miasta Sieradz, Sieradz 2019 (na język francuski).
    • Jean Duvignaud, Socjologia teatru, rozdział III (L’huis clos) pracy francuskiego socjologa teatru (z języka francuskiego na polski) – dla Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego.
    • Édina Bernard, Sztuka nowoczesna, Warszawa 2007.
    • teksty Artura Żmijewskiego dla „Pictogramu” (nr 05/06, 2006).
    • Winston Graham, Marnie, Toruń 2005.
    • Bill Pronzini, Nic, tylko noc, Toruń 2004.
    • Bill Pronzini, Diabelski czas, Toruń 2004.
    • Gerard de Villiers, Dżihad. Islamski atak na Amerykę, Warszawa 2003.
    • Larousse. Encyklopedia Powszechna, Warszawa 2003.
    • Walter Guagagnini, Henri Matisse. Życie i twórczość, Warszawa 2000 (tłumaczenie z adaptacji Marie-Christinie Gamberini).
  • https://orcid.org/0000-0003-3832-5970ORCID logo

    mmachowski@mnw.art.pl

    W Muzeum Narodowym w Warszawie pracuje od 2007. Początkowo związany z Działem Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej, obecnie pracuje w Dziale Informatycznym. Od 2024 odpowiedzialny za prowadzenie strony czasopisma „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series”. Zajmował się archiwum cyfrowym, opracowuje plany digitalizacji, projektuje pracownie digitalizacyjne.

     

    Udział w konferencjach:

    • AI, planowanie i co dalej?, Kongres Cyfrowa Transformacja w Biznesie 2023 – Pure Conferences, online.
    • Komputerowe wykrywanie twarzy na przykładzie portretów Stanisława Ignacego Witkiewicza z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Witkacy bez granic. W stulecie Czystej Formy, Słupsk 2019.
    • Fixity in digital archive, DARIAH Annual Event 2019: Humanities Data, Warszawa 2019.
    • Muzeum Narodowe w Warszawie a Cyfrowa Humanistyka, 4. Konferencja DARIAH-PL „Humanistyka cyfrowa a instytucje dziedzictwa”, 16–17 listopada 2017, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
    • Zbiory cyfrowe w praktyce, Muzeum cyfrowe: zbiory online, strategie cyfrowe, otwarte projekty, Warszawa 2016.
    • Use of file metadata in dissemination of digital assets, Condition.2015 Conservation and Digitalization Conference, Gdańsk 2015.
    • Metadane plików graficznych w zarządzaniu archiwum cyfrowym, „Niewidzialne dziedzictwo” 6. konferencja z cyklu „Cyfrowe spotkania z zabytkami”, Muzeum Miasta Łodzi, 2014.
    • Digitalizacja kolekcji szklanych negatywów w Muzeum Narodowym w Warszawie jako przykład digitalizacji historycznej dokumentacji zbioru, Reprodukcja cyfrowa zabytku – metody, wiarygodność, trwałość, 5. konferencja z cyklu „Cyfrowe spotkania z zabytkami”, Wrocław 2012 (wspólnie z Karoliną Tabak).