Sztuka a historia w ekspozycjach muzeów artystycznych
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

historia kolekcjonerstwa
historia muzeów
muzeologia
muzeografia
historiografia
salle d'epoque
period room
Epochenraum
Stilraum
nacjonalizm
postkolonializm
dekolonizacja
niewolnictwo
sztuka prymitywna
Rijksmuseum
Uffizi
Museo Ercolanese
Luwr
Le Grand Louvre
Musee central de l'Art
Musee special de l'Ecole francaise
Musee des Monuments francais
Musee de Cluny
South Kensington Museum
Museo del Prado
Kunsthistorisches Museum
Kaiser-Friedrich-Museum Berlin
Musee d'Orsay
Le Nouvel Orsay
Johann Joachim Winckelmann
Christian von Mechel
Jean-Baptiste-Pierre Lebrun
Jean-Marie Roland
Alexandre Du Sommerard
Alexandre Lenoir
Pierre (Petrus Josephus Hubertus) Cuypers
Wilhelm Bode
Madeleine Reberioux

Kategorie

Jak cytować

Sztuka a historia w ekspozycjach muzeów artystycznych. (2023). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 12(48), 143-191. https://doi.org/10.63538/rmnwns.012.07

Abstrakt

Sednem ekspozycji w Rijksmuseum jest narracja o historii Holandii poprzez opowieść o dziejach jej sztuki. Artykuł pokazuje to założenie ekspozycyjne na tle dziejów relacji między sztuką a historią w prezentacjach muzealnych od XVIII do XXI wieku. Autorzy dokonują przekrojowej analizy zjawisk i tendencji, takich jak: ewolucja od uniwersalistycznego encyklopedyzmu i przekonania o jednorodności Sztuki i Natury do rozdzielenia gatunków (np. pinakoteki, gliptoteki) oraz do podziału muzeów na artystyczne, oparte na antropocentrycznej koncepcji Sztuki jako wytworu mocy twórczych Człowieka i na muzea historii naturalnej, poddanej prawom Natury. Następnie omówiona została apologia sztuki wysokiej (głównie malarstwa i rzeźby) przy jednoczesnej deprecjacji rzemiosł artystycznych, sztuk stosowanych i użytkowych (programowo wyrugowanych z muzeum Sztuki) oraz przemiany pojęcia twórczości: od oświeceniowego kultu sztuki uniwersalnej i ponadczasowej przez koncepcję sztuki etniczno-narodowej, osadzonej w konkretnych okresach czasowych i dzielonej na „szkoły artystyczne” poszczególnych krajów i regionów, po historię sztuki jako historię stylów. Zmiany te pociągnęły za sobą zmianę modelu ekspozycji: porzucono zasadę dekoracyjnego komponowania obrazów i rzeźb („reguła klombu”) na rzecz naukowo-historycznego uporządkowania według „szkół” oraz chronologii, a następnie aranżowania sal i gabinetów poświęconych określnym epokom stylowym („wnętrza z epoki”). Szło z tym w parze uznanie obiektów użytkowych i rzemiosła artystycznego za równoprawną sztuce wysokiej emanację „ducha narodowego”, wynikające z „unarodowienia” pojęć sztuki i historii, a zrodzone z mediewalizmu początków XIX wieku, oraz finalne włączenie sztuk utylitarnych do kanonu muzealnego jako przejawów technologicznego postępu cywilizacji ludzkiej. Na koniec przedstawione zostało zjawisko upolitycznienia i uspołecznienia narracji muzealnych w drugiej połowie XX wieku na przykładzie Musée d’Orsay w Paryżu, gdzie mamy do czynienia z równym udziałem wątków historii sztuki i historii polityczno-społecznej – zestawionych ze sobą, lecz nadal odrębnych. Na tym tle autorzy analizują ekspozycję Rijksmuseum w Amsterdamie (2013) jako jedyny udany przykład połączenia obu narracji – historii narodu (holenderskiego) i dziejów (jego) sztuki. Ze względu na specyfikę zbiorów (niemal wyłącznie sztuka holenderska) nie jest to jednak rozwiązanie modelowe dla innych muzeów. Postscriptum artykułu stanowi przegląd działań dekolonizacyjnych podejmowanych w Rijksmuseum w latach 2015–2023, ocenionych krytycznie jako nieskuteczne wobec obecnych wyzwań polityczno-kulturowych i nieobecne na stałe w publicznej ekspozycji zbiorów.

 

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Pomian, Antoni Ziemba (Author)