Abstrakt
W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduje się obraz Modlący się mnich zakupiony do Muzeum Sztuk Pięknych w Warszawie w 1888 roku jako praca nieznanego malarza hiszpańskiego. Właścicielem był Wojciech Kolasiński (1852–1916), malarz, kolekcjoner i restaurator obrazów, posiadacz dużej i cennej kolekcji dzieł malarskich i rzemiosła artystycznego. Dzieło to, pochodzące z lat osiemdziesiątych XVII stulecia, początkowo uznawane było za pracę Francisco Zurbarána, następnie zmieniono mu atrybucję i przypisano Andrei Sacchiemu, a następnie nieznanemu artyście włoskiemu. Barbara Brejon de Lavergnée w 1993 powiązała jednak obraz warszawski z twórczością Jeana de Troy. Okazało się bowiem, że w zbiorach Musée Atger w Montpellier znajdują się dwa rysunki sangwiną Jeana de Troy. Jeden, sygnowany jego nazwiskiem, prezentuje odpoczywającego zakonnika w ujęciu en face, opierającego dłoń na otwartej księdze i jest on szkicem do warszawskiej kompozycji. Jean de Troy (1638–1691) był malarzem pracującym dla kardynała Pierre’a de Bonzi – arcybiskupa Narbony i przewodniczącego Stanów Langwedocji - trafiały zatem do niego najważniejsze zamówienia w Montpellier. Były to zlecenia na liczne portrety oficjalne, kompozycje religijne do tamtejszej katedry oraz obrazy przeznaczone do dekoracji prywatnych siedzib wpływowych urzędników magistratu i możnowładców. Pochodził z rodziny artystycznej, jego młodszy brat, François de Troy (1645–1730), był dyrektorem Akademii Królewskiej Malarstwa i Rzeźby w Paryżu w latach 1708–1711, bratanek zaś, Jean-François de Troy (1679–1752), należał do grona cenionych i wpływowych artystów na dworze Ludwika XV, pełnił również funkcję dyrektora Akademii Francuskiej w Rzymie w latach 1738–1752.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Iwona Danielewicz (Author)