Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest refleksja na temat największych wystaw malarstwa polskiego we Francji w szerszym kontekście recepcji XIX-wiecznej sztuki we Francji oraz polsko- -francuskich relacji artystycznych w okresie zaborów (1795–1918). Zaprezentowano trzy modelowe koncepcje ekspozycji zrealizowanych w 1900 w Galerii Georges’a Petita w Paryżu (Exposition rétrospective d’oeuvres des peintres polonais 1800–1900), w 1977 w Grand Palais (L’esprit romantique dans l’art polonais XIXe–XXe siecles) oraz na przełomie 2019 i 2020 w Muzeum Louvre-Lens na północy Francji (Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation), poddając pod rozwagę ich rolę w kształtowaniu wspólnoty narodowej i polskiego imaginarium od romantyzmu do Młodej Polski. Zanalizowano kluczowe założenia i narracje oraz mityczne i „założycielskie” obrazy, konstytuujące narodowe mity, mocno zakorzenione w polskiej wyobraźni. Refleksji nad możliwymi definicjami „polskości” towarzyszą pytania o międzynarodowe związki i artystyczną wymianę polskich i europejskich twórców, o próby przezwyciężania problematyki narodowej. W obszarze tych rozważań znaleźli się wybitni twórcy, jak m.in. Jan Matejko, Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Józef Chełmoński, Henryk Rodakowski, Józef Brandt, Artur Grottger, Leon Wyczółkowski.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2020 Iwona Danielewicz, Agnieszka Rosales Rodríguez (Autor)