Abstrakt
Wspomnienie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2017 Anna Demska, Anna Maga (Autor)
Wspomnienie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2017 Anna Demska, Anna Maga (Autor)
Anna Demska – w 1986 ukończyła Etnologię i Antropologię Kulturową na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1987 pracuje w Ośrodku Wzornictwa Nowoczesnego MNW, obecnie jako kustosz. Specjalizuje się w dziedzinie polskiego wzornictwa i polskiej sztuki zdobniczej XX w., interesując się szczególnie tkaniną unikatową i projektowaną do produkcji seryjnej. Jest autorką artykułów o kilimie, batiku, o współczesnych tkaninach tkanych i drukowanych. Bada również rolę, jaką odgrywa polska sztuka ludowa i rzemiosło we współczesnym wzornictwie. Współtworzyła wystawy i towarzyszące im publikacje, m.in. Spółdzielnia Artystów „Ład” 1926–1996 (1996–1997), Prof. Eleonora Plutyńska 1886–1969 (1998), Rzeczy pospolite. Polskie wyroby 1899–1999 (2000–2001), Między tradycją a nowoczesnością. IWP w poszukiwaniu tożsamości we wzornictwie (2001), Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie (2011–2012) oraz Etnodizajn wczoraj i dziś – inspiracje czy naśladownictwo (2014).
Anna Maga – historyczka sztuki i designu. Po ukończeniu studiów z historii sztuki na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego w 1981 związała się z Ośrodkiem Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie, w którym jest kustoszem kolekcji. Opiekuje się zbiorami wzornictwa, głównie meblami i szkłem w Polsce po 1945 oraz wzornictwem najnowszym. Współorganizowała wiele wystaw, w tym kilka znaczących np.: Spółdzielnia Artystów „Ład” (1997–1998), Rzeczy pospolite – polskie wyroby 1899–1999 (2000–2001), Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie (2011–2012). Ekspozycjom tym towarzyszyły publikacje, które współtworzyła. Opracowuje i propaguje dorobek polskiego designu, pozyskuje do kolekcji muzealnej kolejne obiekty, zdobywa wiedzę o nich i ich autorach. Współpracując z Instytutem Adama Mickiewicza, brała udział w przygotowaniu publikacji anglojęzycznej popularyzującej dorobek polskiego wzornictwa za granicą – Out of the Ordinary. Polish Designers of the 20th Century (2011).