Obrazy z kolekcji Potockich w Krakowie i w Krzeszowicach
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

kolekcjonerstwo
kolekcjonerstwo polskie
kolekcjonerstwo XIX wieku
muzealnictwo
muzeum publiczne
kolekcja Potockich
Artur Potocki
Zofia z Branickich Potocka
Adam Potocki
Katarzyna z Branickich Potocka
Wieńczysław Potocki
Konstanty Potocki
Stanisław Kostka Potocki
Izabela z Czartoryskich Lubomirska
Franciszek Lubomirski
Jerzy Lubomirski
Konstanty Zamoyski
Józef Chłopicki
Fryderyk August Rutowski
Potoccy
Lubomirscy
Braniccy
pałac pod Baranami w Krakowie
Krzeszowice
Kozłówka
Muzeum Narodowe w Warszawie
malarstwo portretowe
portret
malarstwo włoskie
malarstwo niemieckie
malarstwo niderlandzkie
malarstwo holenderskie
malarstwo flamandzkie
malarstwo polskie
malarstwo francuskie
Giovanni Battista Cima da Conegliano
Giovanni Francesco Penni
Guercino
Giovanni Busi zw. Cariani
Melchior d’Hondecoeter
August Querfurt
Philips Wouwerman
François Gérard
Friedrich Wilhelm Schadow
Franz Xavier Winterhalter
Martin Kober
Tomasz Dolabella
Wojciech Stattler
Jan Matejko
viri illustres
galeria przodków
kopia
nazareńczycy

Kategorie

Jak cytować

Obrazy z kolekcji Potockich w Krakowie i w Krzeszowicach. (2020). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 9(45), 49-82. https://doi.org/10.63538/rmnwns.009.02

Abstrakt

W artykule omówione zostały obrazy znajdujące się niegdyś w zbiorach małżonków Potockich – Artura (1787–1832) i Zofii z Branickich (1790–1879), obecnie przechowywane w Muzeum Narodowym w Warszawie. Autorka wskazuje, że pasja gromadzenia obrazów wynikała u Potockich z trzech motywacji. Najważniejszą była potrzeba uświetniania życia współobecnością dzieł sztuk pięknych, kupowanych zgodnie z tendencjami ówczesnego kolekcjonerstwa. Drugą – bliskie im idee oświeceniowe, ugruntowane zwłaszcza dzięki kontaktom ze Stanisławem Kostką Potockim. Trzecią, lecz nie mniej ważną, było ilustrowanie historii powszechnej poprzez portrety, m.in. słynnych osobistości, a dziejów rodu – poprzez podobizny członków rodziny: obojga małżonków, a także ich dziadów, rodziców, dzieci, wnucząt, krewnych i powinowatych z rodzin Potockich, Lubomirskich i Branickich. Autorka wskazuje dobitnie na pilną potrzebę opracowania katalogu naukowego tej jednej z najważniejszych polskich kolekcji dawnego malarstwa.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2020 Bożena Steinborn (Autor)