Editorial Team
  • https://orcid.org/0000-0003-0926-0514ORCID logo

    aziemba@gmail.com

    Ziemba has been a faculty member at the Institute of Art History, University of Warsaw since 1984 and a curator at the National Museum in Warsaw since 1991. Since 2012 he has been the editor-in-chief of the Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series. Until 2019 he was the curator of the Gallery of Early Modern European Painting and Gallery of Medieval Art at the National Museum in Warsaw.

    Research interests:

    • history of art theory and historiography from antiquity to the 18th century;

    • art and culture of the Netherlands in the 17th century;

    • art and culture of the Low Countries in the 15th–16th centuries;

    • art and culture of Germany in the 15th–18th centuries;

    • iconography of late medieval and early modern art;

    • history of collecting and museology;

    • history of painting techniques and methodologies for the technological study of historical paintings.

    Books:

    • Nowe Dzieci Izraela. Stary Testament w kulturze holenderskiej XVII wieku (Warsaw, 2000).

    • Deutsche Malerei bis 1600 / Niemieckie malarstwo do 1600, collection cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2000) [with Bożena Steinborn].

    • Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660 (Warsaw, 2005).

    • Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. 1, Kultura i sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich 1380–1500 (Warsaw, 2008).

    • Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430–1500 (Warsaw, 2011).

    • Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, vol. 3, Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380–1520 (Warsaw, 2015).

    • Illusion and Realism. The Game with the Spectator in Dutch Art 1580–1660 (Frankfurt a.M., 2017).

    • Galeria Sztuki Średniowiecznej. Przewodnik. Muzeum Narodowe w Warszawie (Warsaw, 2017) [with Justyna Aniołek, Zofia Herman, Małgorzata Kochanowską], English version: Gallery of Medieval Art. A Guide. The National Museum in Warsaw (Warsaw, 2018).

    • The Agency of Art Objects in Northern Europe, 1380–1520 (Berlin, 2020).

    • Rijksmuseum w Amsterdamie (Warsaw, 2023) [with Piotr Borusowski, Aleksandra Janiszewska-Cardone].

    Selected articles:

    • ‘Rembrandts Landschaft als Sinnbild. Versuch einer ikonologischen Deutung’, Artibus et Historiae, no. 15 (1987), pp. 109–134.

    • ‘„Krajobraz z przypowieścią o miłosiernym Samarytaninie” Rembrandta: próba interpretacji symbolicznej’, Biuletyn Historii Sztuki, vol. 50 (1988), pp. 31–46.

    • ‘„Die Auferweckung des Lazarus” von Carel Fabritius in Warschau’, Niederdeutsche Beiträge zur Kunstgeschichte, no. 29 (1990), pp. 81–110.

    • ‘Nowe badania atrybucyjne nad krajobrazami Rembrandta i jego uczniów’, Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (1994), pp. 27–74.

    • ‘Johann Carl Loths Gemälde in Warschau’, Bulletin du Musée National de Varsovie, no. 36 (1995), pp. 7–32.

    • ‘Artystyczna droga Caravaggia. Nowatorstwo i dialog z tradycją’ and ‘Różne oblicza caravaggionizmu’, in Caravaggio „Złożenie do Grobu”: arcydzieło Pinakoteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggionizmu. Wybrane obrazy z Pinakoteki Watykańskiej i zbiorów polskich, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 1996), pp. 32–65 and 66–73.

    • ‘Stanisława Augusta holenderski „pochop”. Obrazy holenderskich mistrzów XVII wieku w kolekcji królewskiej’, in De gustibus. Studia ofiarowane przez przyjaciół Tadeuszowi Stefanowi Jaroszewskiemu z okazji 65. rocznicy urodzin (Warsaw, 1996), pp. 41–52.

    • ‘„Bildnis eines jungen Mannes mit Hut” aus der Rembrandt-Werkstatt. Bericht über die Untersuchungen zum Gemälde, Probleme mit der Identifizierung des Porträtierten und mit der Zuschreibung des Werkes’, Bulletin du Musée National de Varsovie, Ann. 37, no. 1–4 (1997), pp. 52–65.

    • ‘Obrazy Rembrandta w Polsce’, in Sztuka cenniejsza niż złoto. Obrazy, rysunki i ryciny dawnych mistrzów europejskich ze zbiorów polskich, eds Anna Kozak, Antoni Ziemba, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 1999), pp. 62–69.

    • ‘Batalia o Wenecję. Historiografia malarstwa weneckiego XV–XVIII wieku’, in Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV–XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 1999), pp. 34–39.

    • ‘Internationalism and a Pluralism of Taste’, in Leonardo da Vinci and the Splendor of Poland. A History of Collecting and Patronage, ed. Laurie Winters, exh. cat., Milwaukee Art Museum et al., 2002–2003, (Milwaukee, Wisconsin, 2002), pp. 44–58.

    • ‘North and South: Confrontations and Bilateral Inspirations in the Culture of the Medieval and Early Modern Italy, the Netherlands and Germany’, in Transalpinum. From Giorgione and Dürer to Titian and Rubens. European Paintings from the Kunsthistorisches Museum Vienna, the National Museum Warsaw and the National Museum Gdansk, exh. cat. (Warsaw, 2004), pp. 25–50 [in Polish: ‘Północ – Południe. Konfrontacje i wzajemne inspiracje w kulturze Italii, Niderlandów i Niemiec w średniowieczu i epoce nowożytnej. Szkic problematyki’, in Transalpinum. Od Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa. Dzieła malarstwa europejskiego ze zbiorów Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Gdańsku, exh. cat. (Warsaw, 2004), pp. 24–49].

    • ‘The Low Countries and Poland: a history of artistic connections’, CODART Courant (8 Jun. 2004), pp. 13–16.

    • ‘Der Körper in der Kunst der Neuzeit’, in Andere Körper: Triumph und Trauer des Leibes, exh. cat., Kunsthalle Baden-Baden (Baden-Baden, 2005), pp. 83–87.

    • ‘Praktyka warsztatowa Rubensa’ and ‘Malarstwo gabinetowe’, in Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608–1678, eds Antoni Ziemba, Hanna Benesz (Warsaw, 2007), pp. 10–22 and 201–209.

    • Nowa wizja osobowości i twórczości Rembrandta’, Rocznik Historii Sztuki, no. 33 (2008), pp. 29–44.

    • Silesia’, in From Van Eyck to Dürer: Flemish Painters and Central Europe 1430–1530, ed. Till-Holger Borchert, exh. cat., Groeningemuseum (Brugge, 2010), pp. 475–481.

    • ‘Jan Białostocki’, Rocznik Historii Sztuki, no. 36 (2011), pp. 157–171.

    • ‘Dawna sztuka w służbie władzy – mechanizmy sprawowania władzy poprzez sztukę w społecznościach hierarchicznych’ and ‘Prawo do twarzy – przywilej imiennego wizerunku. Społeczne i antropologiczne funkcje portretu’, in Wywyższeni. Od faraona do Lady Gaga, publication accompanying the exhibition, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2012), pp. 53–83 and 143–157.

    • Modus rusticus portretu holenderskiego jako model tożsamościowy obywateli Republiki Niderlandów: obraz Govaerta Flincka w Muzeum Narodowym w Warszawie / Modus Rusticus as a Model of Dutch Social Identity in Seventeenth-Century Dutch Portrait Painting: a New Painting by Govaert Flinck in the National Museum in Warsaw’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie / Journal of the National Museum Warsaw, no. 1(37) (2012), pp. 189–226.

    • ‘Czas i miejsce opowieści w obrazie. „Tryptyk Jerozolimski” z Gdańska – problemy narracji i ikonografii / Time and Place in a Story Told by a Painting. The Jerusalem Triptych from Gdańsk: Issuses of Narration and Iconography’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie / Journal of the National Museum in Warsaw, no. 2(38) (2013), pp. 263–304.

    • Późnośredniowieczne oblicza Chrystusa’, in Obraz między kultem a lękiem, ed. Maria Poprzęcka (Gdańsk, 2015), pp. 36–59.

    • ‘Sąd Ostateczny Hansa Memlinga – zagadki badawcze / The Last Judgment by Hans Memling: Research Mysteries’, in Andrzej Nowakowski, Sąd: Sąd Ostateczny Hansa Memlinga / “The Last Judgment” by Hans Memling (Gdańsk, 2016), pp. 71–99.

    • ‘„Rękodzielność” w teorii sztuki epoki nowożytnej. Szkic’, in Wśród ludzi, rzeczy i znaków. Krzysztofowi Pomianowi w darze, eds Andrzej Kołakowski, Andrzej Mencwel et al. (Warsaw, 2016), pp. 501–520.

    • ‘Jan Białostocki, 1921–1988’, in Portrety Uczonych. Profesorowie UW po 1945A–K, Monumenta Universitatis Varsoviensis (Warsaw, 2016), pp. 94–109.

    • Rijksmuseum w Amsterdamie: historyzm a (anty)multimedialność / The Rijksmuseum in Amsterdam: historicism and (anti-)multimediality’, Muzealnictwo, no. 57 (2016), pp. 249–276.

    • ‘To, czego nie widzimy. Protestanckie kontrowersje wyznaniowe w malarstwie i rzeźbie gdańskiej 1590–1620’, in Gdańsk protestancki w epoce nowożytnej. W 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra, vol. 1 (Eseje), academic eds Edmund Kizik, Sławomir Kościelak (Gdańsk, 2017), pp. 158–179.

    • ‘Niderlandzka sztuka osobistej pobożności: sprawczość przedmiotów wielozmysłowej dewocji / The Art of Private Devotion in the Netherlands: The causativeness of objects of multisensory devotion’, in Zamieszkać z Chrystusem i Marią. Sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w latach 1450–1530 / To Live with Christ and Mary: Art and Private Devotion in the Netherlands 1450—1530, ed. Marcin Kaleciński, exh. cat., National Museum in Gdańsk (Gdańsk, 2017), pp. 41–57.

    • Sąd Ostateczny Hansa Memlinga z kościoła Mariackiego w Gdańsku’, in Kościół Mariacki w Gdańsku. Malarstwo i rzeźba, ed. Jacek Friedrich (Gdańsk, 2018), pp. 87–109.

    • ‘Mistrzowie dawni i nowi – szkic do dziejów dziewiętnastowiecznego pojęcia’, Porta Aurea, no. 18 (2020), pp. 35–56.

    • ‘“Write here whatever you want”: Empty banderols in northern European art of the 15th-16th century, Artibus et Historiae, no. 83 (2021), pp. 153–185.

    • ‘Aequilibrium, Wizerunek własny XVII-wiecznych Holendrów / Aequilibrium: The Self-Image of the 17th-Century Dutch’, in Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z kolekcji ERGO Hestii / Different Perspectives. Dutch and Flemish Painting from the ERGO Hestia Collection (Warsaw, 2021), pp. 10–33.

    • ‘Kraj i ludzie. Wizerunek Holendrów i ich kraju w sztuce XVII w.’, Royal Castle in Warsaw – Museum (Warsaw, 2021).

    • ‘Paiderastía i homoerotyka na greckich naczyniach ze zbiorów polskich. Wprowadzenie do artykułu Włodzimierza Lengauera / Paiderastía and Homoeroticism on Greek Vases from Polish Collections. Introduction to the Paper by Włodzimierz Lengauer’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, no. 10(46) (2021), pp. 149–177.

    • Wskrzeszenie Łazarza Carela Fabritiusa – rewizja / Carel Fabritius’s The Raising of Lazarus Revisited’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, no. 11(47) (2022), pp. 254–275.

    • ‘Rijksmuseum wczoraj i dziś’ and ‘Złoty wiek XVII’, in Piotr Borusowski, Aleksandra Janiszewska-Cardone, Antoni Ziemba, Rijksmuseum w Amsterdamie (Warsaw, 2023), pp. 7–10 and 114–123.

    • Agnieszka Rosales Rodríguez, Antoni Ziemba, ‘Arkadia’, in Arkadia, eds Antoni Ziemba, Agnieszka Rosales Rodríguez, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2023), pp. 10–23.

    • ‘Arkadie Północy’, in Arkadia, eds Antoni Ziemba, Agnieszka Rosales Rodriguez, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2023), pp. 92–109.

    • ‘Wielcy falsyfikatorzy przeszłości / Great Forgers of the Past’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, no. 12(48) (2023), pp. 9–39.

    • Krzysztof Pomian, Antoni Ziemba, ‘Sztuka a historia w ekspozycjach muzeów artystycznych / Museum Art Exhibitions. Between Aesthetics and History’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, no. 12(48) (2023), pp. 144–192.

    • ‘Poza światem – wizje zaświatów do czasów Dantego (na marginesie odwołanej wystawy)’, Rocznik Historii Sztuki, no. 48 (2023), pp. 151–202.

    • Tryptyk Męczeństwa św. Kryspina i Kryspiniana Aerta van den Bossche – dzieło niezwykłe’, in Pasaż Wiedzy. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (2024), https://www.wilanow-palac.pl/tryptyk_meczenstwa_sw_kryspina_i_kryspiniana_aerta_van_den_bossche_dzielo_niezwykle.html

    Permanent and temporary exhibitions:

    • Gallery of European and Early Polish Painting, National Museum in Warsaw, 2011 (with the team).

    • Gallery of Medieval Art, National Museum in Warsaw, 2013 (with Zofia Herman).

    • Gallery of Early Art: Decorative Arts, Painting and Sculpture of the 15th–18th Centuries, National Museum in Warsaw, 2016 (with Grażyna Bastek and Ryszard Bobrow).

    • Caravaggio’s The Entombment of Christ – a Masterpiece from the Vatican Collections and the Different Forms of Caravaggism. Selected Paintings from the Vatican Pinacoteca and Polish Collections, National Museum in Warsaw, 1996 (with Joanna Kilian-Michieletti and team).

    • Art More Precious than Gold. Old European Master Paintings, Drawings and Prints from Polish Collections, National Museum in Warsaw, 1999 (with the team).

    • Serenissima. The Light of Venice. Works by Venetian Masters of the 14th–18th Centuries from the Collection of the National Museum in Warsaw in Light of New Technological and Historical Research and Conservation Efforts, National Museum in Warsaw – National Museum in Poznań, 1999–2000 (with Grażyna Bastek, Grzegorz Janczarski and team).

    • Thesauri Poloniae. Schatzkammer Polen. Zur Geschichte der polnischen Sammlungen, Kunsthistorisches Museum, Vienna, 2002–2003 (with the team).

    • Transalpinum. From Giorgione and Dürer to Titian and Rubens. European Paintings from the Kunsthistorisches Museum in Vienna, the National Museum in Warsaw and the National Museum in Gdańsk, National Museum in Warsaw, 2004 (with the team).

    • The Golden Age of Flemish Painting: Rubens, van Dyck, Jordaens… 1608–1678, National Museum in Warsaw, 2007 (with Hanna Benesz, Maciej Monkiewicz and team).

    • From Van Eyck to Dürer: Flemish Painters and Central Europe 1430–1530, Groeningemuseum, Brugge, 2010 (with Till-Holger Borchert and team).

    • The Elevated. From the Pharaohs to Lady Gaga, National Museum in Warsaw, 2012 (with Krzysztof Pomian and Grażyna Bastek).

    • Arcadia, National Museum in Warsaw, 2024 (with Agnieszka Rosales Rodríguez).

  • https://orcid.org/0009-0003-7193-8362ORCID logo

    abaginska@mnw.art.pl

    Since 2013 Bagińska has worked in the Collection of Polish Art until 1914 at the National Museum in Warsaw. Since 2022 she has been the editor-in-chief of the Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series.

    Research interests:

    • Polish and European painting of the 19th and early 20th centuries;

    • social history of art;

    • emancipation of women in 19th-century art;

    • the artist’s studio as a modern cultural space.

    Edited books and volumes:

    • U Olgi Boznańskiej. Oblicza pracowni artystki (Toruń, 2013).

    • Pracownia artysty w polskiej sztuce i kulturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku (Warsaw, 2015).

    • The Space of Creation in Art and History, ed. Agnieszka Bagińska (Warsaw, 2015).

    • Artystka. Anna Bilińska 1854–1893, eds Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger, exh. cat., National Museum in Warsaw, 2021 (Warsaw, 2021).

    • Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910, eds Agnieszka Bagińska, Wojciech Głowacki, exh. cat., National Museum in Warsaw, 2022–2023 (Warsaw, 2022).

    • Panoptikum. Sztuka, nauka wyobraźnia. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Pieńkosowi z okazji 60. urodzin, ed. Agnieszka Bagińska et al. (Warsaw, 2022).

    Selected articles:

    • ‘Nieszczęsny (auto)portret Anny Bilińskiej-Bohdanowicz’, Biuletyn Historii Sztuki, no. 2 (2012), pp. 67–76.

    • ‘„Via Gaeta numero primo!” – pracownia Henryka Siemiradzkiego w Rzymie’, Sztuka Europy Wschodniej, vol. 4 (2016), pp. 225–134.

    • ‘„Muzeum zupełne, a dla malarza wprost nieocenione”. Monachijska pracownia Józefa Brandta i jego kolekcja rekwizytów historycznych’, in Józef Brandt 1841–1915, vol. 1, ed. Ewa Micke-Broniarek, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2018), pp. 106–118.

    • ‘Od studium z natury do szkicu z pamięci. Rysunki i akwarele Józefa Brandta’, in Józef Brandt 1841–1915, vol. 1, ed. Ewa Micke-Broniarek, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2018), pp. 44–59.

    • ‘Malarka Salonu. Strategie wystawowe i artystyczne Anny Bilińskiej’, in Artystka. Anna Bilińska 1854–1893, eds Agnieszka Bagińska, Renata Higersberger, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2021), pp. 28–40.

    • ‘Zwischen Paris und St. Petersburg. Polnischer Künstler und die europäische Kunst um 1900’, in Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900, eds Roger Diederen, Albert Godetzky, Nerina Santorius, exh. cat., Kunsthalle München (Munich, 2022), pp. 49–57.

    • ‘Pflicht und Freiheit. Die Rolle von Kunst und Künstler in Polen in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts’, in Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900, eds Roger Diederen, Albert Godetzky, Nerina Santorius, exh. cat., Kunsthalle München (Munich, 2022), pp. 21–29.

    • ‘Anny Bilińskiej Portret George’a Greya Barnarda w pracowni czyli walka dwóch natur/ Anna Bilińska’s Portrait of the Sculptor George Grey Barnard in His Atelier or the Struggle of Two Natures’, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Seria Nowa/ Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, no. 10(46) (2021), pp. 57–85.

    • ‘Syreny Północy, odaliski i egipskie chłopki. Tożsamość i recepcja malarstwa Elisabeth Jerichau-Baumann’, in Panoptikum. Sztuka, nauka wyobraźnia. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Pieńkosowi z okazji 60. urodzin, ed. Agnieszka Bagińska et al. (Warsaw, 2022), pp. 276–289.

    • ‘Polska malarka w Londynie. Obrazy Anny Bilińskiej w Royal Academy i Grosvenor Gallery’, in Około 1900 – inne spojrzenia. Marginalia polskiej sztuki i kultury, ed. Andrzej Pieńkos (Warsaw, 2024), pp. 39–60.

    • ‘Barbarzyńca w ogrodzie. Józef Chełmoński i malarstwo europejskie’, in Józef Chełmoński 1849–1914, vol. 1, eds Ewa Micke-Broniarek, Wojciech Głowacki, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2024), pp. 103–116.

    • ‘Magdalena Andrzejkowicz – woman as a history painter’, in Crossing Borders – Travelling Women Artists in the 1800s, eds Anne-Maria Pennonen, Hanne Selkokari, exh. cat., Ateneum Art Museum: Finnish National Gallery [in print].

    Exhibitions:

    • Józef Brandt (1841–1915), National Museum in Warsaw, 2018 (with Ewa Micke-Broniarek).

    • The Artist. Anna Bilińska (1854–1893), National Museum in Warsaw, 2021 (with Renata Higersberger).

    • Stille Rebellen. Polnischer Symbolismus um 1900, Kunsthalle München, 2022 (with Albert Godetzky, Urszula Kozakowska-Zaucha, Nerina Santorius and Agnieszka Skalska).

    • Solstice. Nordic Painting 1880–1910, National Museum in Warsaw, 2022–2023 (with Wojciech Głowacki).

  • https://orcid.org/0009-0007-4424-2764ORCID logo

    akielczewska@mnw.art.pl

    A linguist and theatre scholar, Kiełczewska completed the Postgraduate Museology Studies programme at the Faculty of History, University of Warsaw. She has been associated with the National Museum in Warsaw since 2006, working in the Publishing Department. Since 2012 she has been the managing editor of the Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, and as of 2024 she also serves as the editorial secretary.

    Edited books and volumes:

    • Józef Chełmoński 1849–1914, vols 1–2, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2024) [English version].

    • Katy Bentall, Zielone zapiski, Staromiejski Dom Kultury [in preparation].

    • Dobromiła Dobro, Kosy (Warsaw, 2024).

    • Julia Tkacz, Piosenka, Staromiejski Dom Kultury (Warsaw, 2024).

    • Iryna Zahladko, Trójkącie, Staromiejski Dom Kultury (Warsaw, 2024) [shortlisted for the 2nd stage of the Wisława Szymborska competition].

    • Opal Ćwikła, Ufoporno, Staromiejski Dom Kultury (Warsaw, 2023) [2023 Silesius award for debut of the year].

    • Arkadia. Przewodnik po wystawie / Arcadia. Exhibition Guidebook, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2023).

    • Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku / Corsets Off. Camille Claudel and Polish Women Sculptors of the 19th Century, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2023).

    • Ewa Ziembińska, Sara Lipska. Artystka wszechstronna, POLONIKA National Institute of Polish Cultural Heritage Abroad co-edited with the National Museum in Warsaw (Warsaw, 2023).

    • WITKACY. Sejsmograf epoki przyspieszenia / Seismograph of the Acceleration Age, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2022).

    • Multiphotographs – amerykańska zabawa / an American Amusement / un divertissement américain / amerikaans amusement, exh. cat., BWA (Katowice, 2022).

    • Xawery Dunikowski. Malarstwo / Painting, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2021).

    • Poland. The Power of Images, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2020).

    • Pologne 1840–1918. Peindre l’âme d’une nation, ed. Iwona Danielewicz et al., tr. Emmanuel Lajus, translation revised by Anna Kiełczewska, exh. cat., musée Louvre-Lens (Lens, 2019).

    • Iwona Danielewicz, French Paintings from the 16th to 20th Century in the Collection of the National Museum in Warsaw. Complete Illustrated Catalogue Raisonné, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2019).

    • Wiosna (lato, jesień, zima) ludów, BWA (Tarnów, 2019).

    • Maria Barbasiewicz, Beata Fortuna-Antoszkiewicz, Radziejowicki park i jego twórcy 1817–2017, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach (Radziejowice, 2017).

    • W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / In the Workshop of a Netherlandish Master. Dutch and Flemisch Drawings from the Collection of the National Museum in Warsaw, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2017).

    • W Muzeum wszystko wolno, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2017) [publication documenting the exhibition – awarded in the competition for a perfectly edited book].

    • The ‘Anything Goes’ Museum. An Experiment with Children in the Museum, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2017).

    • Agnieszka Morawińska, Muzeum Narodowe w Warszawie (Warsaw, 2016). Director’s Choice Series.

    • Agnieszka Morawińska, The National Museum in Warsaw (Warsaw, 2016). Director’s Choice Series.

    • Maria Barbasiewicz, Radziejowickie theatrum. Dzieje rezydencji, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach (Radziejowice, 2016), 2nd edition – revised and supplemented.

    • Jarosław Józefowicz, Życie we śnie. O sposobach nawiązywania kontaktu i metodach pracy z osobami w śpiączce, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” (Warsaw, 2016).

    • Julie Diamond, Lee Spark Jones, Droga powstaje, gdy idziesz. Psychologia procesu w praktyce, ENETEIA (Warsaw, 2014).

    • Tadeusz Matuszczak, Chełmoński poszukiwany, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach (Radziejowice, 2014).

    • Aleksandra Melbechowska-Luty, Chełmoński. Malarz polskich żywiołów, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach (Radziejowice, 2014).

    • Arnold Mindell, Otwarte Forum. Praktyka Głębokiej Demokracji. Jak zapobiegać konfliktom i rozwiązywać je w rodzinie, miejscu pracy i na świecie (Warsaw, 2013).

    • Galeria Dawnego Malarstwa Europejskiego, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2012) [alongside the English version of the guidebook to the newly opened NMW gallery: Gallery of European Old Masters].

    • Galeria Sztuki XIX Wieku, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2012) [alongside the English version of the guidebook to the newly opened NMW gallery: Gallery of 19th Century Art].

    • Gabinet Monet i Medali, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2012) [alongside the English version of the guidebook to the newly opened NMW gallery: Department of Coins and Medals].

    • Gallery of Old Polish and European Portraiture, National Museum in Warsaw (Warsaw 2012).

    • Wizje nowoczesności. Lata 50. i 60. – wzornictwo, estetyka, styl życia, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2012).

    • Marcin Zawicki. Wunderkamera / The Wunderkammer, exh. cat., Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka (Warsaw, 2012).

    • Krzysztof Mężyk. Wydobywanie / Bringing Out, exh. cat., Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka (Warsaw, 2012).

    • Sara Lipska. W cieniu mistrza / Sarah Lipska. A l’ombre du maître, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2012).

    • Chcemy być nowocześni. Polski design 1956–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / We Want To Be Modern. Polish Design from the Collection of the National Museum in Warsaw, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2011).

    • Chopin – ikonosfera romantyzmu / Chopin. Iconosphere of Romanticism, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2010).

    • Jan Matejko’s Battle of Grunwald: New Approaches, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2010).

    • Chopin i jego malarz. Teofil Kwiatkowski (1809–1891). Malarstwo i rysunek ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie i Biblioteki Polskiej w Paryżu / Chopin et son peintre. Teofil Kwiatkowski (1809–1891). Peintures et dessins dans les collections du Musée national de Varsovie et de la Bibliotheque Polonaise de Paris, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2010).

    • Damy z pieskiem i małpką / Ladies with a Dog and Monkey, Królikarnia (Warsaw, 2011).

    • Moje życie. Jacek Malczewski 1854–1929. Katalog rysunków ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2009).

    • Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie / Chinese Art in the Collection of the National Museum in Warsaw, exh. cat., National Museum in Warsaw (Warsaw, 2009).

    • Tadeusz Dominik. Za oknem jest ogród... / The window gives on to the garden..., National Museum in Warsaw, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej (Warsaw, 2008).

    • Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i 1. połowie XX wieku, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2008).

    Selected articles:

    • ‘Jestem rzemieślniczką słowa. Rozmowa z Marie-Hélene Lafon, autorką Źródeł’, Książki. Magazyn Literacki, no. 5 (332) (2024), pp. 32–34.

    • ‘Potwór Witkacy ciągle do odkrycia’, Książki. Magazyn Literacki, no. 1 (328) (2024), pp. 28–29.

    • ‘Zaproszenie do Abruzji (Piotr Kępiński, W cieniu San Sasso. Historie z Abruzji)’, Kwartalnik Literacki Wyspa, no. 2 (66) (2023), pp. 141–142.

    • ‘Wileńska saga podbija świat. Rozmowa z Kristiną Sabaliauskaite, autorką bestsellerowej serii Silva Rerum’, Książki. Magazyn Literacki, no. 12 (315) (2022), pp. 25–26.

    • ‘Czy w Muzeum naprawdę wszystko wolno, czyli o procesie przygotowywania przez dzieci wystawy w Muzuem Narodowym w Warszawie’ (with Bożena Pysiewicz), in W Muzeum wszystko wolno, National Museum in Warsaw (Warsaw, 2017).

    Translations:

    • Renata Higersberger, ‘L’Académie Julian de Paris : l’ouvre pionniere de Rodolphe Julian’, in Un Phare pour l’art. L’Académie Julian a Honfleur (1949-1957), musée Eugene Boudin (Honfleur, 2023) [into French].

    • Ewa Ziembińska, Antoine, Gmina Miasta Sieradz (Sieradz, 2019) [into French].

    • Jean Duvignaud, Socjologia teatru, chapter III (L’huis clos) of the French theatre sociologist’s work (from French into Polish) – for Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

    • Édina Bernard, Sztuka nowoczesna (Warsaw, 2007).

    • Artur Żmijewski’s texts for Pictogram [no. 05/06(2006)].

    • Winston Graham, Marnie (Toruń, 2005).

    • Bill Pronzini, Nic, tylko noc (Toruń, 2004.)

    • Bill Pronzini, Diabelski czas (Toruń, 2004).

    • Gerard de Villiers, Dżihad. Islamski atak na Amerykę (Warsaw, 2003).

    • Larousse. Encyklopedia Powszechna (Warsaw, 2003).

    • Walter Guagagnini, Henri Matisse. Życie i twórczość (Warsaw, 2000) [translation based on Marie-Christinie Gamberini’s adaptation].

  • aglabas@mnw.art.pl

    Graphic designer and art history graduate of the Adam Mickiewicz University in Poznań. Since 2017 he has been associated with the National Museum in Warsaw and since 2019 with the Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series. He is the author of visual identities for exhibitions, infographics and publication designs, including catalogues and exhibition-related publications.

    NMW publication projects (selection):

    • Od symbolizmu do abstrakcji. Malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, exh. cat. (2021).

    • Darczyńcy polskich muzeów. Historia i współczesność (2021).

    • Faras. Katedra w piaskach pustyni. 60 lat po odkryciu (2021).

    • Marc Chagall. Wszystko jest malarstwem, exh. cat. (2022).

    • Rozważni i romantyczni. 100 lat Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie, exh. cat. (2022).

    • Romantyczność. Malarstwo polskie XIX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, exh. cat. (2022).

    • Bliska | daleka Północ. Malarstwo nordyckie i polskie na przełomie XIX i XX wieku / Distant Yet Close. Nordic and Polish Painting in the Late 19th and Early 20th Century (2022).

    • MNW kolekcjonuje. Zakupy z lat 2017–2022, exh. cat. (2023).

    • Obraz domu w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, exh. cat. (2024).

    NMW visual identities for exhibitions (selection):

    • The Masterpieces of August Zamoyski (2019).

    • Gallery of Ancient Art (2020).

    • NMW Collects. Purchases from 2017–2022 (2023).

    • Bruno Barbey. Always on the Move (2023).

    • Józef Chełmoński (2024).

    • Roads to Jerusalem (2025).

    Infographics for NMW exhibitions (selection):

    • The 1920 War: A Photographic Account (2020).

    • Xawery Dunikowski. Painting (2021).

    • Witkacy. Seismograph of the Acceleration Age (2022).

    • Gallery of 19th-Century Art (2022).

  • https://orcid.org/0000-0003-3832-5970ORCID logo

    mmachowski@mnw.art.pl

    Mikołaj Machowski has been working at the National Museum in Warsaw since 2007. Initially affiliated with the Department of Digitization and Visual Documentation, he is currently employed in the IT Department. Since 2024 he has been responsible for managing the website of the Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series. Previously responsible for the digital archive, he now develops digitization plans and designs digitization studios.

    Participation in conferences:

    • AI, Planning and What Next?, 2023 Digital Transformation in Business Congress – Pure Conferences, online.

    • Computer-Based Face Detection Using Portraits by Stanisław Ignacy Witkiewicz from the National Museum in Warsaw, Witkacy Without Borders. On the Centenary of Pure Form, Słupsk, 2019

    • Fixity in Digital Archives, DARIAH Annual Event 2019: Humanities Data, Warsaw, 2019.

    • The National Museum in Warsaw and Digital Humanities, 4th DARIAH-PL Conference ‘Digital Humanities and Heritage Institutions’, 16–17 November 2017, Nicolaus Copernicus University in Toruń.

    • Digital Collections in Practice, The Digital Museum: Online Collections, Digital Strategies, Open Projects, Warsaw, 2016.

    • Use of File Metadata in the Dissemination of Digital Assets, Condition.2015 Conservation and Digitalization Conference, Gdańsk, 2015.

    • Metadata of Image Files in Digital Archive Management, Invisible Heritage, 6th Digital Encounters with Monuments conference, Museum of the City of Łódź, 2014.

    • Digitization of the glass negative collection at the National Museum in Warsaw as an example of digitizing historical collection documentation, Digital Reproduction of Monuments – Methods, Reliability, Durability, 5th Digital Encounters with Monuments conference, Wrocław, 2012 (with Karolina Tabak).