Propaganda w dobie panowania cesarza Karakalli na przykładzie Reliefu warszawskiego i monet rzymskich z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie
Okładka artykułu
PDF (Polish)

Keywords

cesarz Karakalla
Julia Domna
numizmatyka rzymska
portrety cesarskie
Relief warszawski
Muzeum Narodowe w Warszawie
sztuka rzymska
historia Rzymu
reliefy rzymskie
ikonografia rzymska
symbolika cesarska
władza i propaganda w starożytnym Rzymie
sztuka okresu Sewerów

Categories

How to Cite

Propaganda w dobie panowania cesarza Karakalli na przykładzie Reliefu warszawskiego i monet rzymskich z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. (2025). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 13(49), 155-167. https://doi.org/10.63538/rmnwns.013.09

Abstract

Artykuł przedstawia elementy propagandy cesarskiej w czasach panowania Karakalli na przykładzie słynnego Reliefu warszawskiego, znajdującego się w Galerii Sztuki Starożytnej oraz monet rzymskich z kolekcji Gabinetu Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie. Przybliża historię i datowanie reliefu oraz przedstawia jego analogie. Analizuje elementy ikonograficzne takie jak motyw wieńczenia, trofeum i jeńców, oraz obecność Wiktorii/ Venus Victrix przez porównanie z motywami obecnymi w sztuce rzymskiej, mennictwie imperialnym i prowincjonalnym, a także omawia ich znaczenie symboliczne. Przedstawia postać cesarza Karakalli i wizerunek, który starał się wykreować przez zabiegi propagandowe i polityczne. Omawia również rolę Julii Domny w polityce i propagandzie cesarstwa doby Sewerów. Autor udowadnia, że wszystkie te zabiegi wpisywały się w spójną strategię, która miała pozytywnie wpłynąć na wizerunek cesarza uważanego przez współczesnych sobie historyków za okrutnika.

PDF (Polish)

References

Balbuza Katarzyna, Triumfator. Triumf i ideologia zwycięstwa w Starożytnym Rzymie epoki cesarstwa, Poznań 2005.

Crawford Michael Hewson, Roman Republican Coinage, Cambridge 1975.

Dziurdzik Tomasz, Marciniak Maciej, Defeat the Carpi and Scorn Everybody Else: a Triumphal Relief in the National Museum in Warsaw and the Appropriation of Propaganda Motives as Strategy for Dealing with a Nonconforming Emperor [w:] In honorem Constantin C. Petolescu, red. Dorel Bondoc, Călin Timoc, Craiova 2023, s. 132–141, https://academia.edu/120868339/Defeat_the_Carpi_and_Scorn_Everybody_Else_A_ Triumphal_Relief_in_the_National_Museum_in_Warsaw_and_the_Appropriation_of_Propaganda_Motives_as_Strategy_for_Dealing_with_a_Nonconforming_Emperor [dostęp: 22.02.2024].

Hannestad Niels, Roman Art and Imperial Policy, Aarhus 1988.

Hanson Victor Davies, The Western Way of War: Infantry Battle in Classical Greece, Berkeley 2009.

Janiszewska Daria, Wojna domowa w Rzymie w latach 193–197, Kocewia Mała 2022.

Jaworski Piotr, Antyk w Królikarni. Architektura i zbiory artystyczne, „Rocznik Historii Sztuki”

, t. 29, s. 203–239.

Kasjusz Dion, Historia Rzymska. Księgi Seweriańskie (LXXIII–LXXX), przeł. i oprac. Kamil Biały, Szczecin 2017.

Kienast Dietmar, Römische Kaisertabelle: Grundzüge einer römischen Kaiserchronologie, Darmstadt 2004.

Kleiner Fred S., A History of Roman Art, Boston 2010.

Lusnia Susann, Julia Domna’s Coinage and Severan Dynastic Propaganda, „Latomus” 1995, t. 54, s. 119–145.

Łukaszewicz Adam, Caracalla in Egypt (A.D. 215–216), Warszawa 2021.

Mann Charlotte, The significance of the military representation of Caracalla upon the coinage of his sole reign (212–217 CE), „Journal of the Numismatic Association of Australia” 2017, t. 28, s. 54–65, https://numismatics.org.au/wp-content/uploads/2021/06/naa-journalvol-28-mann.pdf [dostęp: 22.02.2024].

Melone Colleen, Pushing the Limit: An Analysis of the Women of the Severan Dynasty, „Honors Project” 2015, 5, https://digitalcommons.iwu.edu/grs_honproj/5 [dostęp: 12.01.2024]. Mikocki Tomasz, Sub speciae deae atque dei: rodzinne uwarunkowania żeńskich asymilacji z bóstwami w Starożytnym Rzymie, „Studia i Materiały Archeologiczne” 1992, t. 9, s. 73–89.

Okoń Danuta, Iulia Augusta Mater w świetle badań epigraficznych „Przegląd Zachodniopomorski” 2012, t. 26 (56), z. 2, s. 7–16.

Panaite Adriana, Tropaeum Traiani. From Municipium to Civitas. A Hypothesis [w:] Moesia et Christiana. Studies in Honour of Professor Alexandru Barnea, red. Adriana Panaite, Romeo Cîrjan, Carol Căpiţă, Brăila 2016, s. 163–172, https://www.academia.edu/21910453/Tropaeum_Traiani_from_civitas_to_municipium_a_hypothesis [dostęp: 22.02.2024].

Sadurska Anna, Corpus Signorum Imperii Romani, Pologne I: Les portraits romains dans les collections polonaises, Warszawa 1972.

Sarnowski Tadeusz, Une tete de Caracalla découverte a Novae, „Archeologia” 1981, t. 30, s. 149–163.

Smyk Anita, Julia Domna w polityce dynastycznej Septymiusza Sewera – wprowadzenie do problematyki, „Officina Historiae” 2019, t. 2, nr 1, s. 21–27.

Smith Roland Ralph Redfern, The Imperial Reliefs from the Sebasteion at Aphrodisias „The Journal of Roman Studies” 1987, t. 77, s. 88–138.

Souza Philip de, War, Slavery, and Empire in Roman Imperial Iconography, „Bulletin of the Institute of Classical Studies” 2011, t. 54, nr 1, s. 31–62.

Tukidydes, Wojna Peloponeska, t. 2, przeł. Kazimierz Kumaniecki, oprac. Romuald Turasiewicz, Wrocław 2004.

Stracke Richard, Claire Stracke, The Victory and Donor Panels in the Floor Mosaics at Aquileia’s Basilica of Santa Maria Assunta, https://www.christianiconography.info/Venice%202018/Aquileia/donorPanels.html [dostęp: 23.11.2022].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Tomasz Teinert (Autor)