Paderewski orientalistą? Kolekcja chińskiej emalii cloisonné Ignacego Jana Paderewskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

Ignacy Jan Paderewski
kolekcjonerstwo
emalia komórkowa
cloisonné
sztuka chińska
Chiny
orientalizm
Riond-Bosson
Muzeum Narodowe w Warszawie

Kategorie

Jak cytować

Paderewski orientalistą? Kolekcja chińskiej emalii cloisonné Ignacego Jana Paderewskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. (2019). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 8(44), 295-322. https://doi.org/10.63538/rmnwns.008.11

Abstrakt

Ignacy Jan Paderewski (1860–1941), jeden z ojców polskiej niepodległości, oprócz działalności muzycznej i patriotycznej, oddawał się również pasji kolekcjonowania dzieł sztuki. Co zaskakujące, największą częścią jego zbioru jest grupa zabytków sztuki dalekowschodniej. Wśród tych obiektów na szczególną uwagę zasługują metalowe przedmioty zdobione emalią komórkową (cloisonné). Niewiele wiadomo na temat okoliczności powstawania tej kolekcji, jednak poziom artystyczny i liczebność zbioru świadczą o niezwykłym zaangażowaniu w jego tworzenie oraz wysublimowanym guście Paderewskiego. Można przypuszczać, że to co początkowo było typowym w tamtym czasie podążaniem za „modą na Orient”, z biegiem lat przerodziło się w prawdziwą fascynację sztuką Wschodu, a w szczególności emalią Streszczenia cloisonné. Analiza kolekcji emalii Paderewskiego z MNW pozwala również na przybliżenie skomplikowanej historii powstania techniki cloisonné.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2019 Magdalena Pinker, Joanna Popkowska (Autor)