Abstrakt
Ignacy Jan Paderewski (1860–1941), jeden z ojców polskiej niepodległości, oprócz działalności muzycznej i patriotycznej, oddawał się również pasji kolekcjonowania dzieł sztuki. Co zaskakujące, największą częścią jego zbioru jest grupa zabytków sztuki dalekowschodniej. Wśród tych obiektów na szczególną uwagę zasługują metalowe przedmioty zdobione emalią komórkową (cloisonné). Niewiele wiadomo na temat okoliczności powstawania tej kolekcji, jednak poziom artystyczny i liczebność zbioru świadczą o niezwykłym zaangażowaniu w jego tworzenie oraz wysublimowanym guście Paderewskiego. Można przypuszczać, że to co początkowo było typowym w tamtym czasie podążaniem za „modą na Orient”, z biegiem lat przerodziło się w prawdziwą fascynację sztuką Wschodu, a w szczególności emalią Streszczenia cloisonné. Analiza kolekcji emalii Paderewskiego z MNW pozwala również na przybliżenie skomplikowanej historii powstania techniki cloisonné.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2019 Magdalena Pinker, Joanna Popkowska (Autor)