Abstrakt
Odwilż oraz czasy tzw. małej stabilizacji przyniosły zmianę w oficjalnym podejściu do konsumpcji i życia prywatnego w Polsce. Po okresie stalinowskim, kiedy życie prywatne i indywidualne potrzeby obywateli miały być podporządkowane odbudowie, budowie socjalizmu i rozwijaniu przemysłu ciężkiego, w drugiej połowie lat pięćdziesiątych do łask wróciło przyzwolenie na zaspokajanie jednostkowych potrzeb. W rezultacie ważnym obiektem zainteresowania mediów, ekspertów i środowisk twórczych stało się mieszkanie i jego urządzenie. Artykuł poświęcony jest refleksji na temat dyskursów eksperckich wokół urządzania wnętrz. Zgodnie z opisanym przez Grace Lees-Maffei paradygmatem konsumpcji w historii dizajnu, obiektem analizy są szeroko pojęte media, które pośredniczyły między producentami a konsumentami: prasa popularna i branżowa, poradniki, wystawy, filmy. Na podstawie analizy materiałów źródłowych sformułowany zostaje wniosek o klasowym i normatywnym wymiarze kształtowania gustów obywateli Polski Ludowej w zakresie urządzania mieszkań.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2019 Agata Szydłowska (Autor)