„Piu bravo Pittore che fosse in Vienna”, czyli Marcello Bacciarelli na dworze habsburskim i wiedeńskich salonach
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

Marcello Bacciarelli
Stanisław August
Maria Teresa Habsburg
Wiedeń
malarstwo XVIII-wieczne
portrety Habsburgów
Muzeum Narodowe w Warszawie

Kategorie

Jak cytować

„Piu bravo Pittore che fosse in Vienna”, czyli Marcello Bacciarelli na dworze habsburskim i wiedeńskich salonach. (2019). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 8(44), 189-220. https://doi.org/10.63538/rmnwns.008.07

Abstrakt

Marcello Bacciarelli (1731–1818), malarz i rysownik pochodzący z Rzymu, czynny w Dreźnie i Warszawie, między kwietniem 1764 a październikiem 1766 roku przebywał w Wiedniu na zaproszenie cesarzowej Marii Teresy. Z relacji jego syna wynika, że Bacciarelli miał tam namalować wielkoformatowy portret czterech arcyksiężniczek wyobrażonych jako trzy Muzy i Apollo [sic] na Parnasie. Autor stawia hipotezę, że obraz jest tożsamy z kompozycją z Hofburga przypisywaną Johannowi Greiplowi. Publikowane po raz pierwszy listy Bacciarellego w istotny sposób naświetlają krąg wiedeńskich znajomych i klientów artysty.  Znaleźli się wśród nich pracujący dla Marii Teresy malarze Jean Baptiste Pillement czy Joseph Rosa, literat Pietro Metastasio oraz ambasadorowie, książęta i salonowi erudyci. Nowe ustalenia dotyczące biografii Bacciarellego są interesujące w kontekście towarzyskiego i salonowego charakteru XVIII-wiecznej kultury artystycznej.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2019 Konrad Niemira (Autor)