Technologia i technika malarska Ukrzyżowania z warsztatu Pietera Coecke’a van Aelsta w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

Pieter Coecke van Aelst
malarstwo niderlandzkie
technologia i technika malarska
Ukrzyżowanie Chrystusa
Antwerpia
Muzeum Narodowe w Warszawie

Kategorie

Jak cytować

Technologia i technika malarska Ukrzyżowania z warsztatu Pietera Coecke’a van Aelsta w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. (2019). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 8(44), 91-129. https://doi.org/10.63538/rmnwns.008.04

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki kompleksowych badań techniki i technologii obrazu Ukrzyżowanie ze zbiorów MNW, przypisywanego Pieterowi Coecke’owi van Aelstowi (1502–1550).  W badaniach posłużono się metodami nieinwazyjnymi (analiza wizualna w świetle widzialnym, analiza fluorescencji w promieniach UV, reflektografii IR i w technice tzw. fałszywych kolorów, analiza rentgenogramów, dendrochronologia) oraz inwazyjnymi (analiza porównawcza przekrojów próbek w świetle widzialnym, we fluorescencji wzbudzonej promieniowaniem UV, reflektografii w IR oraz w technice tzw. fałszywych kolorów, analiza rentgenowska SEM/EDS, spektralna analiza emisyjna XFR oraz badania mikrochemiczne, na dwóch próbkach przeprowadzono spektroskopię refleksyjną w podczerwieni – FTIR). Przeprowadzone analizy potwierdziły stawianą już wcześniej tezę o udziale dwóch artystów w wykonaniu obrazu, umożliwiły doprecyzowanie czasu powstania dzieła, staną się również nowym impulsem w dalszych badaniach atrybucyjnych.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2019 Monika Kęsy, Justyna Olszewska-Świetlik, Aleksandra Janiszewska (Autor)