Sąd Ostateczny Wolfganga Krodla starszego – wzory graficzne, datowanie i pochodzenie obrazu
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

Sąd Ostateczny
Wolfgang Krodel starszy
Lucas Cranach starszy
Michał Anioł
Giulio Bonasone
Niccolo della Casa
Giorgio Ghisi
Nicolas Beatrizet
Georg Pencz
Hans Mielich
Cornelis Bos
recepcja grafiki
ryciny
kościół św. Wolfganga w Schneebergu
Kaplica Sykstyńska
Muzeum Króla Jana III w Warszawie

Kategorie

Jak cytować

Sąd Ostateczny Wolfganga Krodla starszego – wzory graficzne, datowanie i pochodzenie obrazu. (2020). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 9(45), 108-140. https://doi.org/10.63538/rmnwns.009.04

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest geneza kompozycji Sądu Ostatecznego Wolfganga Krodla starszego, obrazu ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Dzieło datowane na 1538 rok wykazuje silne związki z twórczością Lucasa Cranacha starszego i jego warsztatu, zwłaszcza z retabulum z kościoła św. Wolfganga w Schneebergu. Analiza poszczególnych motywów ujawnia również zależność od przedstawienia Sądu Ostatecznego Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. Wskazanie tego źródła inspiracji, wyjątkowego w twórczości Krodla, prowokuje do postawienia pytań o drogę recepcji i możliwe znaczenie nawiązania do dzieła Buonarrotiego. Pociąga za sobą także konieczność zmiany dotychczasowego datowania obrazu wilanowskiego. Identyfikacja kompozycji graficznej, do której nawiązał malarz, pozwala prześledzić sposób adaptacji pierwowzoru. Wyjątkowa dla twórczości Krodla inspiracja włoskim dziełem jest przeanalizowana w kontekście innych XVI-wiecznych przykładów recepcji sztuki Michała Anioła na północy Europy.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2020 Marek Płuciniczak (Autor)