Portret Joachima Camerariusa młodszego Nicolasa Neufchâtela w Muzeum Narodowym w Warszawie
Okładka artykułu
PDF
PDF (angielski)

Słowa kluczowe

Norymberga
Antwerpia
malarstwo niemieckie
malarstwo flamandzkie
malarstwo antwerpskie
malarstwo norymberskie
botanika
historia botaniki
emblematyka
emblem
impresa
Joachim Camerarius młodszy
Nicolas Neufchâtel
Ippolito (Hippolito) Roscio (de’ Rossi)
Pietro Andrea Mattioli
Muzeum Narodowe w Warszawie

Kategorie

Jak cytować

Portret Joachima Camerariusa młodszego Nicolasa Neufchâtela w Muzeum Narodowym w Warszawie. (2020). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 9(45), 85-107. https://doi.org/10.63538/rmnwns.009.03

Abstrakt

Muzeum Narodowe w Warszawie przechowuje wysokiej klasy portret anonimowego mężczyzny z kwiatami i księgami, przypisywany dotychczas nieznanemu malarzowi niderlandzkiemu. Autor artykułu przeprowadza analizę stylistyczną, ikonograficzną i historyczną, w celu ustalenia twórcy dzieła oraz identyfikacji przedstawionej osoby. Poprzez porównanie z wizerunkami graficznymi odkrywa, że obraz ukazuje Joachima Camerariusa młodszego (1534–1598), słynnego norymberskiego botanika i autora emblematów, a jego wizerunek uznaje za dzieło Nicolasa Neufchâtela, wybitnego portrecisty wykształconego w Antwerpii i czynnego w Norymberdze, wykonane na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XVI wieku. Odczytuje treść umieszczonej na obrazie dewizy i zestawia ją z księgami emblematycznymi, identyfikuje trzymane przez Camerariusa rośliny kwiatowe jako botaniczne raritates: narcyza i hiacynt, prezentujące sportretowanego jako humanistycznego badacza flory, który studia botaniczne łączy ze studiowaniem Biblii. Studia te mają, zgodnie z dewizą i znaczeniem kwiatów, stanowić „lekarstwa duszy” (pharmaca animae) oraz remedium na strapienie po śmierci żony (zm. 1577; ponowny ożenek 1580). Jako wizerunek uczonego, funkcjonującego w międzynarodowej sieci korespondencji naukowej (nowożytnej res publica literaria), obraz zyskuje znaczenie jedynego w ikonosferze wczesnonowożytnej nauki malarskiego wizerunku Camerariusa. Pod względem artystycznym, porównany z Portretem złotnika Hansa Lenckera z synem (1570, Statens Museum for Kunst, Kopenhaga), staje się wybitnym okazem twórczości Neufchâtela.

PDF
PDF (angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2020 Thomas Fusenig (Autor)