Abstrakt
Autor przedstawia rozwój swoich pięćdziesięcioletnich badań nad portretem królewskim w płaskorzeźbie i rzeźbie pełnej Egiptu faraońskiego, od początków Nowego Państwa (XVI w. p.n.e.) do końca epoki dynastycznej (IV w. p.n.e.). Punktem wyjścia była próba datowania anepigraficznego szkicu rzeźbiarskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Na podstawie kryteriów ikonograficznych i stylistycznych atrybuowano go szkole rzeźbiarskiej, która działała w Tebach Zachodnich w okresie panowania Ramzesa III. Prześledzenie diachronicznego rozwoju wizerunków kolejnych władców w płaskorzeźbach i malowidłach pozwoliło nie tylko atrybuować inne, fragmentarycznie zachowane dzieła, lecz także ujawniło trendy mające znaczenie dla zrozumienia procesów historycznych o szerszym, wykraczającym poza sztukę znaczeniu. Dotyczy to szczególnie okresu dojrzewania tzw. herezji amarneńskiej (panowanie Echnatona) i jej reminiscencji w czasach późniejszych. Zainspirowało to autora do kontynuacji badań w odniesieniu do okresu późniejszego, obejmującego I. tysiąclecie p.n.e. Okres ten charakteryzuje się wprawdzie znacznie uboższą bazą źródłową niż okres Nowego Państwa, ma jednak szczególne znaczenie ze względu na synkretyzm kulturowo-religijny związany z panowaniem dynastii wywodzących się spoza Egiptu. Podjęte przez autora studium portretu królewskiego dynastii XXI–XXX objęło zarówno płaskorzeźbę, jak i rzeźbę pełną. Powstała kolejna monografia, a także liczne artykuły, w których poddano szczegółowej analizie szeroki kontekst zamysłu artystycznego. Tzw. Okres Późny obfituje bowiem w oryginalne dzieła inspirowane ówczesną teologią polityczną. Inną jego cechą są tendencje archaizujące, nawiązujące do najlepszych tradycji minionych epok.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2021 Karol Myśliwiec (Autor)