Abstrakt
Przechowywane w Muzeum Narodowym w Warszawie Wskrzeszenie Łazarza należy do najwcześniejszych dzieł Carela Fabritiusa, powstało ok. 1643 roku i poprzedza inne jego obrazy o tematyce biblijnej i mitologicznej. W latach 2003–2004 obraz został poddany badaniom (Elżbieta Rosłoniec, Laboratorium MNW) oraz konserwacji (Grzegorz Janczarski, Pracownia Konserwacji Malarstwa Sztalugowego MNW). Oczyszczenie malowidła z warstwy zmatowiałego werniksu oraz retuszy i przemalowań ujawniło szczegóły tła ze szkicowo oddanym pejzażem leśnym. Ukazując otwarty widok na pejzaż, Fabritius stworzył inwencję wchodzącą w emulację z rycinami i obrazami Rembrandta i Jana Lievensa. Inwencja ta wyraża literalny sens Ewangelii (zgodnie z protestancką zasadą dosłownej lektury Pisma) oraz nawiązuje do toposu „mówiącego obrazu”. Dzieło stanowi ucieleśnienie koncepcji teoretycznych Rembrandta, przekazywanych przez niego uczniom, a łączących kategorie Ordening (ordinantie) i inventie – kompozycji figur w przestrzeni i inwencji. Badania fizykochemiczne obrazu poświadczają, że Fabritius wiernie podążał za lekcją techniki pobraną u Rembrandta oraz wskazują, że paleta kolorów stosowanych przez artystę była całkiem bogata, a wrażenie ciemnobrunatnej monochromatycznej kolorystyki wynikało ze zmatowień. Oczyszczenie malowidła ujawniło jego dawny blask.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Antoni Ziemba (Autor)