Wieczerza w Emaus w twórczości Jacka Malczewskiego. Zmiany w tradycji obrazowej w świetle modernistycznego kryzysu wiary chrześcijańskiej
Okładka artykułu
PDF

Słowa kluczowe

Jacek Malczewski
Wieczerza w Emaus
modernizm
sztuka religijna
ikonografia religijna
Ernest Renan
Fryderyk Nietzsche
Fritz von Uhde

Kategorie

Jak cytować

Wieczerza w Emaus w twórczości Jacka Malczewskiego. Zmiany w tradycji obrazowej w świetle modernistycznego kryzysu wiary chrześcijańskiej. (2025). Rocznik Muzeum Narodowego W Warszawie. Nowa Seria Journal of the National Museum in Warsaw. New Series, 13(49), 290-306. https://doi.org/10.63538/rmnwns.013.15

Abstrakt

W sztuce Jacka Malczewskiego ważne miejsce zajmuje tematyka religijna związana z chrześcijaństwem. W artykule analizowane są wszystkie znane obrazy olejne artysty przedstawiające Wieczerzę w Emaus. Na większości z nich Jezus oraz uczniowie noszą żołnierskie szynele, na niektórych Chrystus ma rysy Malczewskiego. Dotąd traktowano te dzieła jako wyraz nadziei malarza, że swoją twórczością może obudzić nadzieje Polaków na odzyskanie przez ich ojczyznę niepodległości – tak jak Chrystus, ukazując się uczniom po swoim Zmartwychwstaniu, przywrócił im poczucie sensu życia. Nie brano dotąd pod uwagę, że uczniowie na obrazach Malczewskiego nie zdradzają, że rozpoznali Zbawiciela. Najwcześniejsza wersja – ta z 1897 roku – ukazuje jeszcze zróżnicowaną reakcję uczniów na gest łamania przez niego chleba. Na późniejszych obrazach uczniowie wpatrują się w chleb, jednak nie dostrzegają w nim znaku przemienienia albo odwracają wzrok zmieszani. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie o przyczyny ewidentnych odstępstw obrazów Malczewskiego od tradycji ikonograficznej. Postawiona została teza, że obrazy odnoszą się do postrzegania postaci Chrystusa w epoce, w której tworzył Malczewski, naznaczonego rewizją rozumienia sensu i dziejowej roli chrześcijaństwa prowadzoną na gruncie naukowej krytyki Biblii – zwłaszcza prac Ernesta Renana – oraz filozofii Fryderyka Nietzschego. Ostatni z omawianej serii obrazów, powstały ok. 1925 roku, został zinterpretowany jako podsumowanie, w którym Malczewski zwizualizował ideę ewangelicznej Eucharystii jako tajemnicy, której sensu można doświadczyć jedynie w liturgii.

PDF

Bibliografia

Biały Aneta, Wieczerza w Emaus Jacka Malczewskiego (1909), Muzeum Narodowe w Warszawie – Zbiory Cyfrowe, https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/zbiory/444972 [dostęp: 12.01.2024].

Drei. Das Triptychon in der Moderne, red. Marion Ackermann, kat. wyst., Kustmuseum Stuttgart, Stuttgart 2009.

Kemp Wolfgang, Der Anteil des Betrachters. Rezeptionsaesthetische Studien zur Malerei dez 19. Jahrhunderts, München 1983.

Kowalski Leon, Ostatni tryptyk Malczewskiego, „Krytyka. Miesięcznik poświęcony sprawom społecznym, nauce i sztuce” 1909, R. 11, t. 4, s. 327.

Kudelska Dorota, Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego, Lublin 2008.

Lankhait Klaus, Das Triptichon als Pathosformel, Heidelberg 1959.

Malczewski Jacek, [odpowiedź na ankietę], „Przegląd Powszechny” 1906, R. 23, t. 90, nr 23, s. 80.

Problematyka religijna w literaturze pozytywizmu i Młodej Polski, red. Stanisław Fit, Lublin 1993.

Puciata-Pawłowska Jadwiga, Jacek Malczewski, Wrocław 1968.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Michał Haake (Autor)